Dla wielu ważne są jednak niskie ceny zakupów online. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, niemal połowa badanych wskazuje, że atrakcyjne promocje i wyprzedaże skłaniają ich do e-commerce.
Coraz większe znaczenie w decyzjach zakupowych odgrywają także nowoczesne technologie. Rozwiązania, takie jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, zmieniają sposób robienia zakupów – 41 proc. Polaków uważa, że poprawiają one ich doświadczenie zakupowe.
Czego oczekują klienci w e-commerce?
Kwestie związane z ochroną prywatności mają istotny wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, 45 proc. konsumentów deklaruje, że obawa o bezpieczeństwo danych skłania ich do wyboru sklepów stacjonarnych zamiast internetowych. W tej grupie aż 23 proc. zdecydowanie preferuje zakupy w sklepach fizycznych, a 22 proc. raczej wybiera tę opcję.
Ochrona prywatności podczas zakupów jest ważna dla wszystkich grup wiekowych, choć seniorzy wykazują w tym względzie nieco większą ostrożność – 26 proc. zdecydowanie wybiera usługi stacjonarne właśnie z tego powodu. Wraz z wiekiem odsetek ten maleje, a wśród najmłodszych konsumentów (18-29 lat) wynosi 20 proc. Ostrożność częściej deklarują także osoby o niższych dochodach – wśród zarabiających do 2999 zł to 27 proc., dla których ryzyko utraty środków może być bardziej dotkliwe.
Rabaty, oferty last minute i programy lojalnościowe skutecznie przyciągają konsumentów do e-commerce. Jak wynika z raportu, 45 proc. Polaków wskazuje, że atrakcyjne promocje skłaniają ich do wyboru zakupów online zamiast stacjonarnych. W tej grupie 15 proc. zdecydowanie wybiera e-commerce ze względu na korzystne oferty, a 30 proc. raczej skłania się ku tej opcji. Co ciekawe, znaczenie ofert promocyjnych jest szczególnie widoczne wśród najmłodszych konsumentów. W grupie 18-29 lat 27 proc. badanych wskazuje rabaty jako kluczowy czynnik przy wyborze zakupów online.
Może to wynikać z faktu, że młodsi konsumenci spędzają więcej czasu w Internecie i na bieżąco śledzą akcje promocyjne, co zwiększa ich wrażliwość na okazje cenowe. Wśród seniorów (60+) odsetek ten wynosi jedynie 7 proc., co pokazuje, że rzadziej traktują promocje jako decydujący argument przy zakupach w e-commerce. Z kolei jedynie 12 proc. badanych przyznaje, że rabaty mają dla nich raczej niewielkie znaczenie, a 7 proc. nie bierze ich pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Różnice w podejściu do ofert specjalnych widać także między płciami – kobiety częściej niż mężczyźni uwzględniają atrakcyjne promocje podczas zakupów.
Gdy rzeczywistość spotyka wirtualne zakupy
Nowe technologie wpływają na zakupy online i kształtują sposób interakcji konsumentów z produktami. Coraz większą rolę odgrywają technologie immersyjne, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), które sprawiają, że zakupy w sieci stają się bardziej intuicyjne i angażujące. Ponad 40 proc. respondent uważa, że te technologie pozytywnie wpływają na ich doświadczenia zakupowe – w tym 14 proc. wskazuje, że ich wpływ jest znaczący, a 27 proc. ocenia go raczej pozytywnie.
To pokazuje, że dla wielu użytkowników zakupy online to już coś więcej niż tylko transakcja – to nowy poziom interakcji z produktami. Nie wszyscy konsumenci podchodzą jednak do tych technologii z entuzjazmem. 8 proc. badanych twierdzi, że VR i AR pogarszają komfort zakupów, a 32 proc. nie dostrzega ich wpływu. Największe zainteresowanie tymi technologiami wykazują osoby w wieku 18-29 lat (65 proc.).
Zakupy solo czy ze znajomymi
Dla pewnej grupy osób zakupy, szczególnie te w galeriach handlowych, są okazją do spotkań towarzyskich i traktują je jako sposób spędzania wolnego czasu. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku często bądź zawsze robi tak 22 proc. osób. 26 proc. deklaruje, że czasami wykorzystuje zakupy stacjonarne jako formę spotkania towarzyskiego, dlatego wybiera je zamiast e-commerce.
Mimo popularności chodzenia po sklepach, 46 proc. badanych ma odmienne zdanie i nie podchodzi w ten sposób. W tym względzie widać jednak pewne różnice między kobietami a mężczyznami. 30 proc. mężczyzn nigdy nie traktuje zakupów jako okazji do spotkań, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wynosi 21 proc. Może to sugerować, że kobiety częściej łączą zakupy z możliwością spotkania się z innymi i nie postrzegają ich wyłącznie jako obowiązku, ale także jako element życia społecznego.