AI Overview to funkcja, która zamiast tradycyjnej listy wyników wyszukiwania, prezentuje użytkownikom krótkie podsumowania najważniejszych informacji. Treści są generowane przez Google Gemini – narzędzie AI analizujące dane z różnych źródeł i podające odnośniki do pełnych artykułów. Rozwiązanie to jest podobne do już istniejących narzędzi, takich jak ChatGPT, Perplexity czy Microsoft Copilot.
Wyszukiwarka Google AI Overview debiutuje w Polsce
Nowa funkcja ma się sprawdzić szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych zapytań, na które odpowiedzi są rozproszone w różnych miejscach w internecie. Natomiast proste pytania, np. dotyczące pogody czy kursu walut, nadal będą obsługiwane w klasyczny sposób. O sprawie pisze serwis Wirtualne Media.
Funkcja AI Overview została po raz pierwszy uruchomiona w Stanach Zjednoczonych w maju 2024 roku. Po początkowych problemach, Google udoskonaliło mechanizm i rozszerzyło jego dostępność na kolejne kraje, w tym Wielką Brytanię, Indie, Japonię, Meksyk i Brazylię.
W październiku 2024 roku usługa stała się globalnie dostępny w ponad 100 krajach i terytoriach. 26 marca 2025 roku Google ogłosiło kolejną ekspansję AI Overview, obejmującą Polskę, Austrię, Belgię, Niemcy, Irlandię, Włochy, Portugalię, Hiszpanię i Szwajcarię. Mieszkańcy tych krajów będą mogli korzystać z odpowiedzi generowanych przez AI w swoim lokalnym języku.
Google zapewnia, że AI Overview nie zastąpi klasycznych wyników wyszukiwania, lecz ma pomóc użytkownikom w znajdowaniu bardziej złożonych informacji. Wprowadzenie tej funkcji może znacząco wpłynąć na ruch na stronach internetowych. Dane z raportu “2024 Digital Experience Benchmark Explorer” wskazują, że w krajach, gdzie AI Overview zostało wdrożone, aż 55% witryn internetowych zanotowało spadek ruchu w porównaniu z rokiem poprzednim. W obliczu zmian twórcy internetowi i specjaliści SEO muszą odpowiednio dostosować swoje strategie.
Ostatnio pisaliśmy, że Google ogłosiło kolejną aktualizację Gmaila. Nowa funkcja wyszukiwania, wykorzystująca sztuczną inteligencję, ma ułatwić użytkownikom odnajdywanie poszukiwanych wiadomości, zmieniając domyślny sposób sortowania wyników. Zamiast tradycyjnego wyświetlania e-maili w porządku chronologicznym, system będzie teraz analizował ich trafność na podstawie szeregu czynników, takich jak aktualność wiadomości, najczęściej klikane e-maile oraz częste kontakty użytkownika.