Do CyberRescue każdego dnia zgłaszają się setki osób, które otrzymują wiadomości z podejrzanymi linkami. Niestety SMS-owe kampanie nadal zbierają w Polsce żniwo. Nawet najbardziej nowoczesne technologie nie zabezpieczą klienta, jeśli sam nie zadba o bezpieczeństwo swoich danych.

Nowa kampania fałszywych SMS-ów od „PGE”

W poprzedniej wersji „oszustwa na PGE” potencjalna ofiara dostawała wiadomość z informacją o zaplanowanym odłączeniu energii elektrycznej. Żeby do niego nie dopuścić, powinna uregulować niewielkie zadłużenie – wystarczyło skorzystać z serwisu, ukrytego pod linkiem przesłanym w SMS-ie.

– Zdecydowanie to jedno z najbardziej popularnych oszustw tego typu w Polsce. Pierwszy raz pojawiło się już w 2016 roku i od tego czasu nieustannie powraca, co jakiś czas w nowej, odświeżonej formie – tłumaczy Małgorzata Mańkus, specjalistka ds. cyberbezpieczeństwa.

W nowym wydaniu przekrętu oszuści zalewają odbiorców komunikatami o treści: „Prosimy o uregulowanie należności: https://rotf.lol/ycyu”. Link przenosi do witryny, podszywającej się pod portal Polskiej Grupy Energetycznej, a dalej – do fałszywej strony płatności. Wprowadzając na niej dane logowania do bankowości, ofiara przekazuje dostęp do swojego konta i może stracić z niego pieniądze.

Nawet jeśli nasz numer telefonu nie jest w żaden sposób upubliczniony, możemy spodziewać się podobnych SMS-ów. Przede wszystkim należy zachować czujność i nie wchodzić w linki z nieznanych źródeł – radzi CyberRescue.