Wyniki badania pokazują, że obecnie w kryptowaluty inwestuje 30,9 proc. Polaków w porównaniu z 21,5 proc. inwestujących w akcje i 19 proc. w obligacje. Wśród tych, którzy inwestują w kryptowaluty, 44,2 proc. odpowiedziało, że weszło na rynek w ciągu ostatniego roku.
Dlaczego i jak Polacy inwestują w kryptowaluty?
Wśród inwestujących w kryptowaluty 71,3 proc. deklaruje, że handluje kilka razy w miesiącu lub częściej, a co piąty inwestor handluje kilka razy w tygodniu. Większość (65,6 proc.) użyła kiedyś kryptowalut do płatności, a 73,2 proc. zaakceptowałaby całość albo część swojej pensji w krypto.
Zdecydowana większość przejawia jednak ostrożność: 73,6 proc. inwestuje miesięcznie umiarkowane kwoty (100-3000 zł), a 67 proc. przechowuje w kryptowalutach mniej niż 20 proc. wszystkich swoich aktywów. Pokazuje to, że mimo popularności kryptowalut, polscy inwestorzy nie są lekkomyślni. Prawie 60 proc. użytkowników krypto twierdzi, że gdyby otrzymali 5 tys. zł, to zainwestowaliby je w kryptowaluty. Dla porównania tylko 26 proc. postawiłoby na akcje lub nieruchomości, a 20 proc. odłożyłoby je na konto w swoim banku.
Celem badania było także poznanie motywacji inwestorów. Choć 53,2 proc. inwestuje dla szybkiego zysku, wielu kieruje się innymi wartościami: 47,5 proc. jest ciekawych technologii, 30,3 proc. traktuje kryptowaluty jako zabezpieczenie przed inflacją. Większość z badanych przyjmuje strategię krótko- i średnioterminową. Tylko 25,7 proc. inwestuje w perspektywie długoterminowej.
Bariery i regulacje
Jakie bariery ograniczają jeszcze szersze zainteresowanie kryptowalutami? Główną przeszkodą, jest ryzyko (35,6 proc.), brak wiedzy (30,2 proc.) oraz strach przed oszustami (29 proc.). Wielu ankietowanych uważa, że czułoby się pewniej inwestując, gdyby platformy były prostsze, bezpieczniejsze i zostały polecone przez kogoś zaufanego.
W badaniu zapytano również osoby inwestujące w krypto i nimi zainteresowane o ich stosunek do unijnego rozporządzenia MiCA (Markets in Crypto-Assets). Nawet wśród zaangażowanej części ankietowanych, 46,8 proc. nigdy nie słyszało o MiCA, 38,4 proc. słyszało, bez znajomości szczegółów, a 14,7 proc. odpowiada, że rozumie i wie o co chodzi w rozporządzeniu. Te statystyki wskazują na lukę w wiedzy, którą branża może wypełnić.