Badanie zwyczajów zakupowych Polaków na Święta Bożego Narodzenia przeprowadzone na zlecenie Allegro przez SW Research pokazało, że wielu z nas podchodzi do tematu prezentów strategicznie, odpowiednio wcześnie rozpoczynając zakupy. Blisko 6 na 10 Polaków kupuje prezenty świąteczne przed rozpoczęciem grudnia, a 27% na początku tego miesiąca. Jako powód badani wskazują chęć uniknięcia stresu związanego z poszukiwaniem prezentów na ostatnią chwilę (46%), szukanie inspiracji na ciekawsze prezenty (40%) lub trafianie na wyjątkowe promocje pozwalające zakupić produkt o lepszym stosunku jakości do ceny (38%).

Dla tych, którzy planują swoje zakupy w grudniu, Allegro przygotowało specjalne oznaczenie o przewidywanym czasie dostawy. Dzięki oznaczeniu z ikoną czerwonego prezentu klienci będą wiedzieli, czy mogą zamówić dany produkt, tak aby otrzymać go jeszcze przed świętami.

Niespodzianka czy pewny sukces?

Blisko 3 na 10 badanych stara się zaskoczyć swoich bliskich i nie pyta ich, co chcą dostać pod choinkę. Większość jednak, bo aż połowa dorosłych Polaków, otwarcie rozmawia o życzeniach prezentowych i chce mieć pewność, że druga osoba będzie zadowolona.

Takie rozwiązanie widać przynosi zamierzony skutek, bowiem 3 na 4 badanych nigdy nie zwróciło do sklepu nietrafionego prezentu świątecznego. W Polsce zachowała się także tradycja pisania listów do świętego Mikołaja, którą praktykuje 16% badanych. Co 10 osoba wykorzystuje inne formy komunikacji, takie jak przesyłanie linków internetowych czy dzielenie się wskazówkami za pomocą mediów społecznościowych, e-maili lub SMS-ów.

Jak nie Święty Mikołaj, to kto?

Aż 60% badanych przyznało, że dostaje prezenty od Świętego Mikołaja – o pozostałych pamiętają kolejno: Gwiazdor (10%), Dzieciątko (7%), Gwiazdka (6%) i Aniołek (4%). Co ciekawe 12% Polaków wręcza podarunki bliskim w swoim imieniu.

Dziewięciu na 10 Polaków rozpakowuje prezenty po kolacji wigilijnej. Jaka forma obdarowywania cieszy się największą popularnością? Prawie połowa badanych wyjmuje prezenty bezpośrednio spod choinki, a 3 na 10 Polaków wręcza je osobiście.. Zaledwie 15% przyznaje, że u nich podarki rozdaje sam Święty Mikołaj.

Najlepsze ceny pod choinką

Jak pokazało badanie SW Research poszukiwanie prezentów nie należy do najprostszych zadań – co czwarty Polak ma problem z wyborem prezentu dla drugiej połówki, dzieci i rodziców.

Największy odsetek badanych (39%) planuje w tym roku wydać na prezenty między 201 a 500 zł. Blisko co czwarta osoba chce przeznaczyć na ten cel kwotę z przedziału 501-1000 zł, a ponad 1000 zł wyda blisko 1 na 10 osób.