Na potrzeby najnowszego raportu z serii „Polaków Portfel Własny”, Santander Consumer Bank postanowił zbadać, w jaki sposób najczęściej załatwiamy formalności bankowe oraz co jest dla nas ważne przy zawieraniu umów finansowych na odległość. Jak się okazuje, mimo że na ogół chętnie i często korzystamy z aplikacji mobilnych, zwłaszcza wykonując różne transakcje, jak np. płatności za zakupy, połowa Polaków wskazała, że same kwestie formalne częściej załatwia jednak przez bankowość internetową.

Młodzi wolą aplikacje mobilne

Z kolei młode osoby i w tym celu najczęściej sięgają po aplikacje mobilne (13,9 proc. w grupie 18-29 latków). Przy podpisywaniu umów finansowych przez internet Polacy cenią sobie przede wszystkim możliwość pozostania w domu (26,2 proc.) i oszczędność czasu (25,2 proc.).

Pandemia koronawirusa sprawiła, że częściej zaczęliśmy sięgać po rozwiązania dostępne online. Nie inaczej jest przy załatwianiu formalności z bankiem. Ponad połowa ankietowanych w badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu „Polaków Portfel Własny: nowa normalność”, przyznała, że w tym celu najczęściej używa bankowości internetowej (54 proc.). Załatwianie bankowych formalności w ten sposób zadeklarował już co trzeci senior powyżej 60-tego i 70-tego roku życia. Z kolei młodzi dorośli, częściej niż ankietowani z innych grup wiekowych, korzystają w tym celu z aplikacji mobilnych (prawie 14 proc. badanych w grupie 18-29 latków).

– Badania prowadzone na rynku pokazują, że w kontaktach z bankiem przenieśliśmy się już właściwie do rzeczywistości wirtualnej zwłaszcza, jeśli chodzi o aplikacje mobilne. Z roku na rok rośnie ilość użytkowników aplikacji bankowych oraz liczba logowań klientów z poziomu smartfona. W Santander Consumer Banku tylko w czerwcu br. zaobserwowaliśmy aż 647 tys. takich logowań, o 64 proc. więcej niż do bankowości internetowej (232 tys.). – komentuje Maciej Dąbrowski, Dyrektor Centrum Rozwoju Produktów Sprzedaży Bezpośredniej z Santander Consumer Banku.

– Przed aplikacjami mobilnymi stoją jeszcze pewne wyzwania np. to, żeby przekonać Polaków do tego, by nie bali się sięgać po nie również w przypadku załatwiania formalności bankowych. Obecnie ankietowani w takim celu częściej wybierają bankowość internetową, co może wynikać np. z większej wygody w korzystaniu z bankowości elektronicznej na laptopie czy komputerze w porównaniu ze smartfonem w przypadku bardziej skomplikowanych procesów. Zmieniając tę tendencję, przewaga aplikacji mobilnych w kontakcie klienta z bankiem może stać się jeszcze bardziej znamienna – dodaje.

W umowach na odległość cenimy wygodę i oszczędność czasu

Santander Consumer Bank zapytał również, jak wygląda podejście Polaków do umów finansowych o produkty kredytowe zawieranych przez internet. Jak się okazuje, większość z nas ceni takie rozwiązanie za brak konieczności wychodzenia z domu (26,2 proc.), oszczędność czasu związaną z szybkością tego rodzaju procesu (25,2 proc.) oraz z możliwością zawarcia umowy w dowolnym momencie (20,2 proc.). Co ósmy z nas zwraca również uwagę na opcję samodzielnego dopasowania kwoty kredytu oraz wysokości rat, a co dziewiąty na większą ilość czasu na dokładne zapoznanie się z warunkami (kolejno 13 i 11,5 proc.).

Przy korzystaniu z tej formy zawierania umowy o kredyt doskwierają nam jednak obawy o to, że przeoczymy jakiś ważny dokument (32,7 proc.) lub, że w pewnym momencie zabraknie nam wsparcia pracownika banku (27,6 proc.). Co czwarty z nas boi się pomyłki (25,1 proc.).