Właśnie temu ostatniemu wykorzystaniu AI poświęcimy kilka chwil. Jakiś czas temu polska firma K2 Internet zaprezentowała swój projekt pod nazwą K2 Bank. Rozwiązanie spotkało się z pozytywnym odbiorem za granicą, jednak w Polsce przeszło nieco bez echa.
Czytaj także: Fintech Brunch #1 – o przyszłości finansów i nie tylko
K2 Bank – czyli Twój osobisty BankBot
K2 Bank to interfejs konwersacyjny oparty o wykorzystanie inteligentnego bota (BankBota), który rozumie polecenia w języku naturalnym, jest proaktywny, umożliwia zarządzanie finansami z różnych banków oraz integruje się z systemami zewnętrznymi.
Osobisty BankBot przetwarza ludzką mowę i wydawane mu polecenia. Za jego pomocą można więc w błyskawiczny sposób dokonać przelewu, sprawdzić swoje wydatki w różnych kategoriach, otworzyć konto, lokatę, a nawet unieważnić kartę kredytową. Dodatkowo jest bardzo proaktywny m.in. przypomina o terminach płatności, informuje o przekroczonym budżecie miesięcznym, czy podpowiada produkty finansowe odpowiadające potrzebom użytkownika.
Warto dodać, że BankBot może „żyć” również w różnych smart-urządzeniach – takich jak na przykład Amazon Echo, czy nawet w czacie Messengera. W przypadku Amazon Echo możemy dostać potężną hybrydę – smart-bankowość i smart zarządzanie domem. Wszystko za pomocą głosu. To już naprawdę przypomina sceny rodem ze Star Treka.
Czytaj także: Mastercard kupi fintech za 920 mln dolarów. Jest zgoda nadzorcy
PSD2 szansą dla bankowości
K2 Bank umożliwia zarządzanie finansami z rożnych banków. Jest to możliwe, dzięki przyjętej w 2015 roku dyrektywie unijnej PSD2, która nakłada na banki obowiązek wprowadzenia otwartego API dla podmiotów trzecich. Bank może się też integrować z systemami zewnętrznymi m.in. e-commerce – umożliwiając natychmiastowe płatności, czy z porównywarkami cen.
Państwa członkowskie muszą wdrożyć dyrektywę PSD2 do stycznia 2018 roku. Integracja banków ze sklepami, porównywarkami cen, czy innymi instytucjami otwiera przed klientami szansę na zupełnie nowe customer expirience. Szczególnie jeżeli obsługiwać nas będzie inteligentny i nad wyraz ludzki czatbot.
Do stworzenia K2 Banku wykorzystano technologie sztucznej inteligencji, przetwarzania języka naturalnego i wyszukiwania semantycznego, opierając się na rozwiązaniach firmy Stanusch Technologies, która jest jednym z partnerów technologicznych banku.
Rozwiązania oparte o chatboty, podobne do BankBota, mogą znaleźć zastosowanie także w sklepach internetowych, ubezpieczeniach, opiece medycznej, telekomach, branży travel i wielu innych. K2 jest gotowe do ich projektowania i wdrażania.
Czytaj także: Android Pay w nowej aplikacji mBanku. To nie wszystkie nowości
Bankowość nowej generacji
Tego typu interfejs może mocno zmienić relacje banków z klientami – zamiast „samoobsługi” i klikania, klient mówi co chce, a wykorzystujący sztuczną inteligencję „bot” to wykonuje (albo udziela odpowiedzi).
Co więcej bot może też sam informować klientów o ważnych dla nich wydarzeniach albo polecać produkty, i jeśli zostanie to mądrze przygotowane, to nie będzie to postrzegane przez klientów jako spam, a jako doradztwo. Dzięki takiemu „dialogowemu” podejściu banki będą mogły utrzymywać lepszą komunikację z klientami.
Przedstawiciele K2 Banku informują, że rozmawiają z bankami w Polsce i na świecie i posiadają technologię do realizacji swojego projektu. Na koniec przedstawiamy filmik, na którym możecie zapoznać się z BankBotem.