Problem marnowania żywności jest poważny i tak duży, że kraje UE zobowiązały się do zmniejszenia o połowę strat żywności do 2030 roku. Właśnie na to wyzwanie ma odpowiadać nowa technologia opracowana przez Polaków.

Odpowiedź na globalne wyzwanie

Bazuje ona na substancji 1-MCP, która hamuje wydzielanie się etylenu, odpowiedzialnego za starzenie się zerwanych warzyw i owoców. Substancja uwalniana jest bezpośrednio z autorskiej naklejki Vidre+ pod wpływem naturalnie wydzielanej przez owoc wilgoci. Dzięki temu proces nie wymaga szczelnych magazynów czy chłodni, jak dotychczas. Wystarczy naklejka na owocu, opakowaniu lub skrzynce, by konsumenci mogli cieszyć się dłużej świeżymi produktami.

– Gdyby marnotrawstwo żywności było krajem, byłoby trzecim największym producentem gazów cieplarnianych, zaraz po USA i Chinach. Obecnie marnowana jest jedna trzecia całej żywności produkowanej na świecie. W krajach UE odpady żywnościowe wynoszą rocznie 88 milionów ton, czyli 143 miliardy euro. To więcej niż potrzeba, aby wyżywić wszystkich głodujących ludzi na naszej planecie – mówi Krzysztof Czaplicki, współzałożyciel i członek zarządu Fresh Inset.

Spółka sfinalizowała właśnie drugą, wynoszącą 5m PLN transzę, co dało jej łącznie 10m PLN w obecnej rundzie A. Firma decydując  się na zwiększenie drugiej transzy z 2 do 5m PLN chciała zaprosić do akcjonariatu kolejnych inwestorów, tymczasem 100% zwiększonej rundy zostało objęte przez obecnych akcjonariuszy.

Komercjalizacja w toku

Spółka przeprowadziła ponad 120 testów wdrożeniowych m.in. w USA, Peru, Argentynie, Brazylii, Pakistanie i kilku krajach Unii Europejskiej. Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie i Pakistanie, a na kolejnych kilkunastu rynkach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej, Australii, Nowej Zelandii, Chile i Peru rozpoczęto rejestracje produktu.

Obecnie największym kosztem działalności spółki są rejestracje produktu na każdym z docelowych rynków i na to właśnie mają zostać przeznaczone środki planowane do pozyskania w ramach rundy B. Pozyskanie kolejnego kapitału firma planuje w pierwszym półroczu 2023 roku. Zainteresowanie rundą mają zgłaszać polskie i zagraniczne fundusze VC. Fresh Inset będzie chciało zebrać co najmniej 5-10 mln USD.