CNMC wszczęło dochodzenie w sprawie Booking.com w październiku 2022 roku w następstwie skarg złożonych przez hiszpańskie stowarzyszenia hotelarzy. Badanie przeprowadzone przez organ nadzorczy potwierdziło, że Booking narzucił hotelom nieuczciwe warunki, które zdaniem organu utrudniały konkurencyjnym biurom podróży rywalizowanie z serwisem.

Kara dla Booking.com od hiszpańskiego urzędu antymonopolowego

„Firma dopuściła się dwóch nadużyć swojej dominującej pozycji od co najmniej 1 stycznia 2019 r. do dziś, narzucając różne nieuczciwe warunki handlowe hotelom zlokalizowanym w Hiszpanii, które korzystają z jej usług pośrednictwa w rezerwacji oraz ograniczając konkurencję ze strony innych internetowych biur podróży, które oferują te same usługi” – napisało CNMC w informacji prasowej.

Organ stwierdził, że Booking nałożył na hotele korzystające z jego platformy nieuczciwą klauzulę cenową, która uniemożliwiała im oferowanie swoich pokoi na własnych stronach internetowych za cenę niższą niż oferowana na Booking.com, nawet jeśli platforma zastrzegała sobie prawo do jednostronnego obniżenia ceny oferowanej przez hotele za pośrednictwem swojej strony internetowej lub aplikacji.

CNMC stwierdziło, że Booking był w stanie nadużywać swojej dominującej pozycji poprzez ograniczanie konkurencji ze strony innych internetowych biur podróży, wykorzystując całkowitą liczbę rezerwacji dla hotelu za pośrednictwem swojej platformy jako kryterium rankingowe na domyślnych listach wyników wyszukiwania, zachęcając w ten sposób hotele do koncentrowania swoich rezerwacji online na Booking.com.

Poza Hiszpanią, europejski gigant turystyczny stoi w obliczu zaostrzenia przepisów w całej Unii Europejskiej w nadchodzących miesiącach, po tym jak w maju został wyznaczony jako „gatekeeper” zgodnie z ustawą o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act). Oczekuje się, że firma dostosuje się do nowych przepisów do połowy listopada. W przypadku niestosowania się do regulacji kary mogą osiągnąć do 10% globalnego rocznego obrotu.

Hiszpański urząd antymonopolowy wziął ostatnio pod lupę także Apple. CNMC ogłosił wszczęcie dochodzenia w sprawie App Store. Urząd wyraził obawy, że producent iPhone’ów może narzucać nieuczciwe warunki handlowe deweloperom, którzy używają jego sklepu do dystrybucji oprogramowania dla użytkowników iOS.