To już kolejne doniesienie CyberRescue o oszustwie z użyciem wizerunku firmy kurierskiej. Wcześniej głośno było o fałszywych SMS-ach z prośbą o dopłatę do paczki, wysyłanych rzekomo przez InPost. Ostatnio oszuści podszywali się także pod Pocztę Polską. Ofiary otrzymywały wiadomości e-mail z prośbą o dopłacenie do dostawy.
Z kolei na początku grudnia przestrzegano przed SMS-ami, które informują o podjęciu przez kuriera próby dostarczenia paczki. Umieszczano w takiej wiadomości link do pobrania aplikacji, która pozwala oszustom wykraść dane ofiary i uzyskać dostęp do jej konta bankowego.
Oszuści podszywają się pod DPD
Potencjalna ofiara otrzymuje e-mail z informacją, że wystąpił problem z doręczeniem paczki. Rzekomą przyczyną jest brak dołączenia dokumentacji do przesyłki. W celu otrzymania zamówienie należy zapłacić 12 zł. Po podaniu danych do karty płatniczej na fałszywej stronie, oszuści zyskują dostęp do środków na koncie bankowym.
Uwaga, taki e-mail jest dobrze napisany, co może uśpić czujność. Nie zawiera on literówek, błędów językowych, co więcej znajduje się w nim zapis o możliwości odebrania przesyłki w magazynie.
Niepokój powinna zawsze wzbudzać prośba o podanie danych do karty płatniczej. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości należy koniecznie zweryfikować adres nadawcy.
– W przedświątecznym czasie każdy z nas ma dużo na głowie. Robimy zakupy w sieci, czekamy na wiele przesyłek. Wykorzystują to przestępcy tworząc nowe schematy oszustwa. Patrząc na wiadomość e-mail na pierwszy rzut oka wygląda na prawdziwą – mówi Dominika Szewczyk z CyberRescue.