Wśród największych zmartwień Polacy najczęściej wymieniają utratę środków finansowych (70 proc.) oraz wyłudzenie kredytu lub zaciągnięcie zobowiązań (58 proc.). Jednak mimo pewnych obaw, aż 76 proc. badanych uważa, że ich banki gwarantują im wystarczające zabezpieczenia i ochronę przed cyberzagrożeniami.
Technologia i banki na straży danych?
Jak podaje raport „Test z cyberbezpieczeństwa” Santander Consumer Banku prawie 80 proc. obawia się o bezpieczeństwo swoich danych w internecie. Jedynie 20 proc. jest spokojne w tym zakresie. Co istotne, grupa wiekowa 18-29 lat wykazuje najmniejszy niepokój (66 proc.). Odsetek ten wzrasta wraz z wiekiem i już blisko 9 na 10 pięćdziesięciolatków wyraża znaczne obawy o swoje dane.
Raport Santander Consumer Banku wskazuje, że zdaniem 42 proc. Polaków obecne technologie zabezpieczeń są wystarczające, aby chronić ich dane. Nieco wyższy odsetek (45 proc.) nie ma takiego zaufania i nie uważa, że rozwiązania technologiczne ich obronią przed cyberzagrożeniami. Największy sceptycyzm wykazuje grupa wiekowa 50-59 lat (55 proc.), a najwyższe zaufanie (46 proc.) mają respondenci między 40 a 49 rokiem życia. Z kolei prawie 13 proc. nie wie bądź trudno im określić, czy systemy by zapewniają adekwatną ochronę.
Banki udoskonalają swoje systemy zabezpieczeń i wprowadzają takie rozwiązania jak dwuetapowa weryfikacja, tokenizacja czy zaawansowane szyfrowanie danych. Jak wynika z raportu „Test z cyberbezpieczeństwa”, Polacy mają do nich duże zaufanie. 76 proc. respondentów ocenia zabezpieczenia jako wystarczające.
Największe cyfrowe obawy Polaków
Według badania Polacy najbardziej obawiają się utraty środków finansowych. Odpowiedziało tak już 70 proc. respondentów. Na drugim miejscu znajduje się strach przed wyłudzeniem kredytów lub zaciągnięciem zobowiązań na skradzione dane. Takie cyberzagrożenie niepokoi 58 proc. ankietowanych, przy czym najbardziej (71 proc.) boją się tego osoby w wieku 50-59 lat. Natomiast utrata danych osobowych stanowi obawę dla 45 proc. osób. Badani jako źródło niepokojów wskazali także na zainfekowanie urządzeń wirusem (33 proc.) oraz przejęcie kontroli nad urządzeniem (32 proc.).
Analiza wyników pokazuje, że starsze pokolenia wykazują większy niepokój wobec zagrożeń bezpośrednio związanych z ich finansami oraz danymi. Z kolei młodsi respondenci między 18 a 29 rokiem życia, częściej wskazują na kwestie dotyczące prywatności. 30 proc. osób z tej grupy wiekowej odpowiedziało, że jedną z ich największych obaw jest naruszenie prywatności w mediach społecznościowych.