Banki poszerzają zakres usług dostępnych w kanałach zdalnych. Udostępniają swoim klientom coraz to nowsze systemy bankowości internetowej, a także wprowadzają udogodnienia w aplikacjach mobilnych. Trend ten dodatkowo wzmocniła pandemia. Związek Banków Polskich wydał raport na temat popularności bankowości internetowej, mobilnej i płatności bezgotówkowych.
Pełny raport ZBP „NetB@nk” za IV kwartał 2021 roku dostępny jest pod tym linkiem.
16,5 mln klientów korzysta z aplikacji bankowych
Rośnie liczba umów klientów indywidualnych umożliwiających dostęp do bankowości elektronicznej. Z najnowszego raportu „NetB@nk” można się dowiedzieć, że na koniec 2021 roku zanotowano 39,4 mln takich umów. Oznacza to wzrost o 8,2% w stosunku do końcówki 2020 roku. Stale wzrasta także liczba osób aktywnie korzystających z e-bankowości. Obecnie już ponad 21 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu logują się do serwisów transakcyjnych za pomocą komputera, to o 1,6% więcej niż w III kwartale 2021.
W czwartym kwartale ubiegłego roku odnotowano także dynamiczny wzrost liczby użytkowników aplikacji bankowych. W stosunku do poprzedniego kwartału wzrosła ona o 4,22%. Już 16,5 mln Polaków korzysta z bankowości mobilnej, czyli prawie 17% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Istotną procentową zmianą jest wzrost o 7% liczby aktywnych klientów korzystających jedynie z aplikacji mobilnych. Na koniec IV kwartału było ich niemalże 10 mln – wynika z raportu Związku Banków Polskich.
Sektor MSP coraz częściej wybiera e-bankowość
W raporcie ZBP podano, że liczba małych i średnich przedsiębiorstw posiadających dostęp do bankowości internetowej wynosi już przeszło 3 mln. To o ponad 5,5% więcej niż III kwartale ubiegłego roku. Spośród klientów MSP prawie 2,4 miliona aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. Oznacza to wzrost o niemalże 15% w odniesieniu do tego samego kwartału rok wcześniej.
Według danych za IV kwartał 2021 roku wzrosła również liczba i wartość transakcji bezgotówkowych w systemach Krajowej Izby Rozliczeniowej. Największą dynamikę zmian zaobserwowano w systemie Express Elixir. Liczba transakcji wzrosła o 19% a ich wartość niemalże o 13% w stosunku do III kwartału. Natomiast roczny wzrost obrotów wyniósł aż 106%.
Dynamiczne zmiany dotyczą także systemu Euro Elixir, realizującego przelewy w europejskiej walucie. W skali IV kwartału 2021 roku nastąpił wzrost liczby komunikatów o ponad 13,5% a wartości realizowanych płatności zwiększyła się o ponad 31,5%.