Za ustawą głosowało 87 senatorów – nikt nie był przeciw ani nie wstrzymał się od głosu. Nowelizacja jest częścią rządowego pakietu deregulacyjnego i ma dostosować polskie prawo do zmian technologicznych w transporcie.

Testy autonomicznych pojazdów w Polsce

Nowe regulacje otwierają drogę do prowadzenia badań nad pojazdami zautomatyzowanymi i w pełni autonomicznymi w rzeczywistych warunkach drogowych. Wprowadzają też definicje obu kategorii.

Pojazd zautomatyzowany to taki, który posiada systemy wspomagające kierowanie – np. utrzymywanie pasa ruchu czy automatyczne hamowanie – ale nadal wymaga nadzoru kierowcy. Natomiast pojazd w pełni zautomatyzowany potrafi poruszać się całkowicie samodzielnie, bez udziału człowieka.

Jak uzyskać zgodę na testy aut autonomicznych w Polsce?

Zgodnie z nowelizacją, testy będą mogły odbywać się wyłącznie na podstawie zezwolenia, które będzie wydawane na maksymalnie rok. Wniosek o pozwolenie musi zawierać między innymi informacje o poziomie automatyzacji pojazdu, liczbie testowanych samochodów oraz obszarze badań. Opłata za wydanie zezwolenia nie przekroczy 20 tys. zł, jeśli testy mają się odbywać w jednym województwie, lub 40 tys. zł w przypadku badań obejmujących dwa do pięciu województw – podaje PAP.

Zmiany obejmują także tzw. rejestrację profesjonalną – specjalny tryb dopuszczenia do ruchu dla firm zajmujących się produkcją, testowaniem czy sprzedażą pojazdów. Teraz będą z niego mogły korzystać również przedsiębiorstwa handlujące samochodami używanymi. Dzięki temu możliwe będzie przeprowadzanie jazd testowych bez konieczności każdorazowej rejestracji auta.