Vishing to metoda oszustwa, w której przestępcy zazwyczaj podszywają się pod osoby budzące zaufanie, takie jak pracownicy banków. Uwiarygadniają się wykorzystując istniejący numer telefonu specjalisty, a w trakcie rozmowy manipulują ofiarą, aby ta podjęła określone działania, np. ujawniła poufne informacje lub zainstalowała oprogramowanie do zdalnego dostępu, co pozwala im na swobodne korzystanie z urządzenia ofiary .
Doradca VeloBanku przedstawi się w appce
Często też dochodzi do wymuszenia na ofierze zdalnej autoryzacji przelewów lub innych operacji finansowych. Zgodnie z Raportem Antyfraudowym BIK w 2023 roku nawet 36% Polaków stało się w zeszłym roku ofiarą próby wyłudzenia środków finansowych.
Teraz nowa funkcjonalność od VeloBanku pozwala na weryfikację danych pracownika podczas rozmowy telefonicznej w ramach pusha wysyłanego na aplikację mobilną. W ten sposób zyskujemy pewność, że rozmawiamy z osobą, której imię i nazwisko jesteśmy w stanie potwierdzić. Dodatkowo, gdy konsultant infolinii poprosi o podanie wrażliwych danych, możemy uwierzytelnić się w ramach aplikacji.
VeloBank przypomina też o weryfikacji behawioralnej. Dodatkowa, włączana w ustawieniach aplikacji mobilnej lub internetowej funkcja, pozwala na to, by appka „nauczyła się” sposobu w jaki korzystamy z wirtualnego bankowania. Tempo wprowadzania znaków, pozycja smartforna w dłoni, a w wypadku bankowości internetowej charakterystyka korzystania z myszki lub touchpadu, pozwalają na ustalenie czy transakcję realizuje upoważniona do tego osoba. W razie wątpliwości system blokuje podejrzaną aktywność, chroniąc klientów i ich środki.