W przeciwieństwie do Sklepu Google, konkurencyjny Apple App Store nie doświadczył podobnego spadku – wręcz przeciwnie, odnotował niewielki wzrost liczby aplikacji, z 1,6 miliona do około 1,64 miliona.
Mniej aplikacji w sklepie Google
Spadek Google wynika z faktu, że firma zdecydowała się na zwiększenie standardów jakości w swoim sklepie. W lipcu 2024 roku ogłoszono zaostrzenie polityki wobec aplikacji niskiej jakości. Od tego momentu usuwane są nie tylko aplikacje wadliwe technicznie, ale również te, które wykazują ograniczoną funkcjonalność lub ubogą zawartość. Na celowniku znalazły się m.in. aplikacje statyczne, np. wyłącznie tekstowe lub zawierające tylko pliki PDF, programy oferujące pojedynczą tapetę, czy też “puste” aplikacje – bez funkcji, porzucone lub testowe.
Przez lata mniej rygorystyczne wymagania Google Play dotyczące recenzji aplikacji doprowadziły do tego, że rynek został zalany aplikacjami niższej jakości. W przeciwieństwie do Apple, które od zawsze stosuje ręczne i rygorystyczne kontrole aplikacji, Google dotychczas polegało głównie na automatycznych systemach weryfikacji.
Google w ostatnim czasie wdrożyło jednak szereg działań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo i jakość aplikacji dostępnych w sklepie:
- Rozszerzone testy aplikacji dla nowych kont deweloperskich,
- Dokładniejsze kontrole manualne w celu wychwycenia prób oszustwa,
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji do identyfikacji zagrożeń,
- Wzmocniona polityka prywatności i ulepszenia narzędzi dla programistów.
W rezultacie zablokowano 2,36 miliona aplikacji, które naruszały regulamin Sklepu Play oraz usunięto ponad 158 000 kont programistów, którzy próbowali publikować szkodliwe aplikacje.
Nie tylko zaostrzone kontrole, ale i nowe prawo?
Jednym z mniej nagłaśnianych, ale istotnych czynników może być także nowe prawo Unii Europejskiej, które od lutego 2024 roku wymaga, by deweloperzy publikujący aplikacje w UE ujawniali swoje imię, nazwisko i adres. W przypadku braku spełnienia tego wymogu, aplikacje są usuwane ze sklepu. Jednak choć Apple również wdrożyło te przepisy, nie odnotowało podobnego spadku liczby aplikacji. Appfigures zauważa jednak, że od początku 2025 roku do Google Play dodano już ponad 10 400 nowych aplikacji, co oznacza wzrost o 7,1% w porównaniu do poprzedniego roku.
Ostatnio pisaliśmy, że Gemini, chatbot AI Google, w marcu miał 350 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Takie informacje zostały ujawnione w trwającym procesie antymonopolowym Google. Gemini wciąż pozostaje jednak w tyle za najpopularniejszymi narzędziami AI w branży. Google szacuje, że ChatGPT miał około 600 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie w marcu.