Polacy pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa – zauważają autorzy komunikatu.

Uwaga na spoofing. Jak działają przestępcy?

Jak wygląda działanie przestępców nazywane spoofingiem? Do klienta banku zadzwonił ktoś, kto podał się za pracownika banku, w którym klient ma konto. Poinformował go, że bank zatrzymał podejrzany przelew w kwocie 500 zł z jego rachunku. Osoba podająca się za pracownika banku zapytała, czy to on realizował przelew.

Klient zaprzeczył, więc rozmówca poinformował, że ktoś przejął dostęp do jego konta. Dalej fałszywy pracownik zapytał, czy ofiara ma konta w innych bankach. A ponieważ klient poinformował, że rzeczywiście ma inne konta to oszust wyjaśnił, że jego środki są zagrożone i trzeba je przekierować na bezpieczne konto techniczne.

Związek Banków Polskich przypomina, że pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do konta bankowego. Jeśli już zostaliśmy oszukani, powinniśmy natychmiast skontaktować się z bankiem i zablokować wszystkie kanały dostępu.

Podobną sytuację przedstawia poniższy film: