Buy Now Pay Later (BNPL) to stosunkowo nowe rozwiązanie na polskim rynku e-commerce. Polega na tym, że za zakupy dokonywane dziś płacimy dopiero po ustalonym czasie (z reguły 30-45 dni). Odroczenie zapłaty nie wymaga wielu formalności, a jeśli kupujący zapłaci w terminie, nie płaci odsetek.

Sektor odroczonych płatności to już ok. 10 proc. całego rynku pożyczkowego w Polsce. Nad Wisłą wybór opcji zapłacenia później deklaruje dziś według różnych szacunków kilkanaście procent respondentów. Według wyliczeń Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wartość tego rynku rośnie ok. 400 proc. w skali roku.

Polacy coraz częściej odraczają płatność za zakupy

W Europie to Polacy najchętniej wybierają odraczanie płatności za zakupy. Podczas gdy z BNPL choć raz skorzystała już połowa Europejczyków kupujących w sieci, dla Polski ten odsetek wyniósł w zeszłym roku aż 62 proc. Za Polakami plasują się Szwedzi (58 proc.) oraz mieszkańcy innych krajów skandynawskich. Na drugim biegunie znalazły się takie kraje jak Francja, Włochy, Czechy czy Austria, gdzie ten odsetek nieznacznie tylko przekraczał 30 proc.

– Polacy chętniej niż mieszkańcy większości krajów Europy Zachodniej kupują przez Internet czy aplikacje mobilne, używając najnowszych rozwiązań płatniczych. Transakcje przez kanały cyfrowe są w Polsce bardziej powszechne niż na przykład we Francji, Włoszech czy Holandii. Nic dziwnego więc, że popularność zyskała odroczona płatność, łącząca korzyści wynikające z darmowego kredytu z ogromną wygodą produktu całkowicie cyfrowego. Stąd w ofercie Zen obecność odroczonych płatności Twisto – komentuje Michał Bogusławski, Chief Commercial Officer w Zen.com.

Dwóch na trzech klientów kupuje więcej, gdy odracza płatność

Płatności odroczone poszerzają dostęp do szybkiego finansowania zakupów online, co przynosi korzyści sprzedawcom, którzy je wdrażają w swoich e-sklepach. Udostępnienie klientom opcji BNPL podnosi średnią wysokość rachunku i zmniejsza liczbę porzuconych koszyków zakupowych. Wprowadzenie odroczonej płatności sprawia, że konsumenci częściej decydują się na finalizację transakcji. Odsetek dokończonych zakupów zwiększa się o 1/3, a wartość zamówienia średnio o połowę.

Według badania przeprowadzonego przez LendingTree prawie 70 proc. konsumentów przyznaje, że płacąc przy użyciu BNPL wydają więcej, niż gdyby musieli płacić za wszystko z góry.

– Z BNPL najczęściej korzystają osoby regularnie kupujące w sieci, czyli millenialsi oraz przedstawiciele generacji X. Sprzedawcy udostępniający odroczone płatności mogą liczyć nie tylko na wyższe obroty, ale też na większe przywiązanie do marki, likwidując „barierę wejścia” związaną z koniecznością natychmiastowej zapłaty – mówi Michał Bogusławski, CCO w Zen.com.