Szacunki wskazują, że przychody amerykańskiego App Store z prowizji wzrosły ponad dwukrotnie w latach 2020-2024. W roku 2020. udział Apple w prowizjach z App Store wynosił około 4,76 mld dolarów, a do 2024 roku wzrósł do ponad 10,1 mld USD.
Apple zarabia pokaźne sumy na prowizjach z App Store
Chociaż Apple zazwyczaj nie ujawnia swoich przychodów z App Store podczas ogłaszania wyników finansowych, to w maju 2023 roku firma opublikowała dane, w których pokazała, że sklep wygenerował 104 miliardy dolarów szacowanych przychodów za towary i usługi cyfrowe w 2022 roku.
Z kolei analiza Appfigures wykazała, że App Store zarobił dla firmy z Cupertino 61,5 miliarda dolarów na całym świecie w 2022 roku, co wzrosło do 91,3 miliarda dolarów w 2024 roku. Z tego Apple zarobiło prawie 27,4 miliarda dolarów prowizji globalnie w zeszłym roku – podało również Appfigures. Wskazuje to na rozbieżności między analizą Appfigures a analizą samego Apple.
Niemniej analiza danych liczbowych dotyczących przychodów z amerykańskiego sklepu Apple App Store ma być teraz bardziej istotna niż kiedykolwiek w następstwie niedawnego orzeczenia sądu, które obecnie uniemożliwia Apple pobieranie 27% prowizji od transakcji dokonywanych poza App Store.
Niedawno amerykański sąd orzekł, że Apple „umyślnie naruszył” nakaz z 2021 r., kontynuując pobieranie opłat za zakupy dokonywane poza aplikacjami i tworząc nowe bariery antykonkurencyjne. Decyzja ta zmusiła Apple do zaktualizowania zasad amerykańskiego App Store, które teraz pozwalają deweloperom na tworzenie linków do innych sposobów dokonywania zakupów przez konsumentów, bez przeszkód i prowizji. Od tego czasu kilka aplikacji skorzystało z możliwości wprowadzenia płatności internetowych, w tym Spotify, Amazon Kindle i Patreon.
Analiza Appfigures podzieliła również przychody amerykańskiego App Store na aplikacje i gry. Wygenerowały one dla Apple odpowiednio około 6,28 mld dolarów i 3,83 mld USD w 2024 roku.
Na początku bieżącego roku Apple opublikowało wyniki za I kwartał roku fiskalnego. Ponownie spadła sprzedaż iPhone’ów, głównie za sprawą problemów na chińskim rynku. Firma odnotowała jednak wzrost przychodów, przekraczając oczekiwania Wall Street. Było to możliwe dzięki coraz większym dochodom ze sprzedaży usług i subskrypcji. Ogólne przychody firmy z Cupertino w I kwartale roku fiskalnego 2025 osiągnęły poziom 124,3 mld USD, czyli wzrost o 4% rok do roku. Apple odnotowało dochód netto w wysokości 36,33 mld dolarów, co oznacza wzrost o 7,1% z 33,92 mld USD w analogicznym okresie poprzedniego roku.