W odpowiedzi na rosnącą popularność zakupów przez smartfony, Klarna przeanalizowała zachowania użytkowników korzystających z jej aplikacji mobilnej. W ujęciu rok do roku (2023 vs 2024), w IV kwartale częstotliwość dokonywanych zamówień łącznie u wszystkich pokoleń wzrosła ponad dwukrotnie, a ich liczba zwiększyła się czterokrotnie.

Starsze pokolenia przodują w zakupach domowych

Dane Klarny wskazują, że największy wzrost zamówień rok do roku odnotowano wśród najstarszego pokolenia, baby boomers (+308 proc.) oraz pokolenia X (+281 proc.). Chociaż produkty do domu i ogrodu dominowały w zakupach wszystkich pokoleń, najstarsi użytkownicy Klarny (powyżej 61 lat) kupowali najwięcej, wyróżniając się aż 13-krotnym wzrostem liczby zamówień rok do roku właśnie w tej kategorii.

Pokolenie X również pokazało swoją siłę nabywczą, zajmując drugie miejsce pod względem ogólnego wzrostu zamówień (+423 proc. rdr). Zainteresowaniem cieszyły się także ubrania i buty, na które suma wydatków rdr. zwiększyła się blisko 5-krotnie wśród baby boomers oraz ponad 4-krotnie wśród osób z pokolenia X.

Zakupy pokolenia X – zdrowie, uroda i biżuteria

Konsumenci z pokolenia X przodowali w zakupach produktów zdrowotnych i kosmetycznych, odnotowując największe wzrosty zarówno w wolumenie zamówień (+73 proc. ) jak i wydatkach (+78%). Może to wynikać z rosnącej świadomości wobec znaczenia zdrowia w tej grupie wiekowej oraz chęci inwestowania w produkty wspierające dobre samopoczucie. Pod względem wydatków, wśród osób z tego pokolenia w wieku 55-60 lat dominowała biżuteria (+140 proc. rdr.).

Z kolei najmłodsze pokolenie wykazało szczególne zainteresowanie kategorią sport i rekreacja, podczas gdy millenialsi znacząco zwiększyli wydatki w kategorii rozrywka, gdzie liczba zakupów wzrosła dziewięciokrotnie.

Ostatnio pisaliśmy, że Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym Klarna udostępniła usługę cashback – nową funkcjonalność w swojej aplikacji zakupowej. Dzięki tej opcji klienci dokonujący zamówień za pośrednictwem platformy będą mogli zaoszczędzić 11 proc. wartości opłaconego koszyka zakupowego – zapewnia firma w komunikacie.

Różnice nie tylko między pokoleniami

Dane Klarny wskazują także na różnice w zachowaniach zakupowych w aplikacji mobilnej w zależności od płci konsumentów. Wydatki kobiet i mężczyzn na odzież i obuwie rosły w podobnym tempie rok do roku (+421 proc. vs. +424 proc.), jednak w kategorii dom i ogród mężczyźni złożyli więcej zamówień rok do roku niż kobiety (+525 proc. vs. +467 proc.).

Dane Klarny sugerują, że starsi użytkownicy coraz częściej eksplorują zakupy mobilne, doceniając ich wygodę i korzyści finansowe, takie jak zniżki i cashback. Wzrost w kategoriach związanych z domem, zdrowiem i rekreacją wskazuje, że konsumenci coraz częściej postrzegają zakupy online nie tylko jako narzędzie oszczędzające czas, ale jako sposób na dostęp do produktów poprawiających jakość życia. Dowodzi to, że przyszłość handlu mobilnego poprzez aplikacje będzie kształtowana przez różnorodne potrzeby użytkowników, niezależnie od wieku.

Ostatnio pisaliśmy, że Klarna zacieśnia współpracę z Zalando. W ramach partnerstwa, w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii i Danii została wprowadzona opcja „Zapłać w 3 ratach”. W komunikacie czytamy, że rozszerzenie usługi wynika z sukcesu ubiegłorocznej premiery we Francji, Włoszech i Hiszpanii.