Loginy, hasła, kody SMS czy autoryzacja mobilna, mogą nie być dostatecznym zabezpieczeniem dostępu do bankowości elektronicznej i realizacji operacji – szczególnie w sytuacjach phishingu, różnego typu manipulacji socjotechnicznej czy nawet przejęcia dostępu do urządzenia klienta.
Ochrona behawioralna już dostępna w Banku Pekao
Technologia ochrony behawioralnej opiera się na analizie niepowtarzalnych cech zachowania użytkownika podczas korzystania z bankowości elektronicznej – zarówno w serwisie internetowym Pekao24, jak i w aplikacji mobilnej PeoPay. Gromadzi i przetwarza tzw. dane behawioralne, czyli informacje o tym, w jaki sposób użytkownik: korzysta z klawiatury, porusza kursorem lub palcem po ekranie, przewija strony czy trzyma urządzenie mobilne.
Z tych danych tworzony jest indywidualny, dynamiczny wzorzec behawioralny klienta. Jeśli system bezpieczeństwa banku, wykorzystujący m.in. te dane, wykryje znaczące odchylenie od wzorca, może zablokować realizację zleconej operacji i skierować ją do dodatkowej autoryzacji. Rozwiązanie nie wymaga żadnych dodatkowych czynności po jego aktywacji – usługa działa w tle, nie śledzi treści ani nie rejestruje danych osobowych.
Od 1 lipca klienci Banku Pekao mogą aktywować usługę ochrony behawioralnej, wyrażając stosowne zgody na przetwarzanie danych, wykorzystując do tego aplikację PeoPay, serwis internetowy Pekao24, kontaktując się telefonicznie przez infolinię bądź udając się do dowolnego oddziału. Gdy formalności te zostaną dopełnione, rozwiązanie zacznie działać automatycznie od września. Usługa jest wdrażana we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej.
Ostatnio pisaliśmy, że Bank Pekao udostępnił płatności Visa Mobile dla swoich klientów. Osoby posiadające kartę Visa oraz aplikację mobilną Visa Mobile mogą płacić za zakupy w internecie wpisując numer telefonu i zatwierdzając transakcję na smartfonie – bez konieczności podawania danych karty czy haseł.