Tradycyjnie najbardziej dynamiczny pod względem transakcyjnym okazał się segment e-commerce. W trzecim kwartale użytkownicy zrealizowali 348,7 mln płatności online, o 21 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich wartość wzrosła o 26 proc. r/r i osiągnęła 54,2 mld zł. Średnia kwota pojedynczej operacji wyniosła 156 zł, natomiast w przypadku usługi płatności odroczonych BLIK Płacę Później nieco więcej – 251 zł.
Rosnąca popularność płatności w POS
W omawianym kwartale BLIK zwiększał swoją obecność także w handlu stacjonarnym – już co czwarta transakcja odbywa się w tym kanale. W tym czasie użytkownicy zrealizowali 188,5 mln płatności w terminalach płatniczych, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu z ub. r. Każdego dnia Polacy płacili w sklepach stacjonarnych średnio ponad 2 mln razy, a przeciętna wartość jednej transakcji wyniosła 59 zł.
Co więcej, istotną część tego wyniku stanowią płatności zbliżeniowe, które odpowiadają już za 48 proc. wszystkich operacji POS. W trzecim kwartale Polacy wykonali ich 90,4 mln (+14 proc. r/r) o łącznej wartości 4,3 mld zł. Opcję tę aktywowało już 3,9 mln osób, a od momentu jej uruchomienia zapłacono BLIKIEM zbliżeniowo w aż 168 krajach. W ostatnim kwartale do listy miejsc, w których dokonywano płatności tą metodą dołączyły Samoa, Tonga i Gujana.
Ponad pół miliarda przelewów na telefon od początku roku
Nie słabnie również popularność przelewów na telefon. W trzecim kwartale użytkownicy wykonali 186 mln takich operacji, o 21 proc. więcej niż w 2024 r., a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 171 zł. W okresie od lipca do września br. Polacy przesyłali sobie w ten sposób pieniądze średnio ponad 2 mln razy dziennie. Przelewy na telefon BLIK udostępnił niedawno także fintech Revolut.
Stabilny wzrost utrzymuje się także w bankomatach. Od lipca do września zostało zrealizowanych 20,7 mln operacji (+13 proc. r/r) – w tym 17,9 mln wypłat i 2,8 mln wpłat gotówki. Średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 734 zł.
Od początku 2025 r. liczba aktywnych użytkowników BLIKA zwiększyła się o blisko 1,5 mln, osiągając na koniec września poziom 19,9 mln, o 14 proc. więcej niż przed rokiem.
Więcej na temat nowości od BLIKA można dowiedzieć się z naszej rozmowy z Moniką Król, wiceprezeską Polskiego Standardu Płatności, czyli operatora systemu BLIK. Kiedy wystartują międzynarodowe przelewy na numer telefonu? Jak wygląda wdrożenie płatności zbliżeniowych na iOS? Tego dowiecie się z podlinkowanego podcastu, dostępnego również w formie pisemnego wywiadu.


