Partner serwisu Visa dla biznesu

BLIK ma już 5 lat. To dobry moment na wyjście za granicę

Fintek
Fintek
#BLIK#e-commerce#Fintech
Opublikowano: 28 lutego 2020, 14:28 Aktualizacja: 2 marca 2020, 10:20

W lutym mija 5 lat od udostępnienia systemu płatności mobilnych BLIK. Użytkownicy zrealizowali nim łącznie 353 milionów transakcji o wartości 47 miliardów zł. BLIK najpopularniejszy jest w internecie, gdzie w 2019 roku wyprzedził płatności kartami. W ubiegłym roku z rozwiązania skorzystało blisko 9 mln użytkowników. Czas na wyjście za granicę.

BLIK ma już 5 lat. To dobry moment na wyjście za granicę

Najbliższa przyszłość to przede wszystkim udostępnienie płatności zbliżeniowych w Polsce i na świecie (dzięki współpracy z Mastercard) oraz rozwój współpracy z zagranicznymi platformami dostarczającymi rozwiązania płatnicze dla globalnych graczy e-commerce. Dzięki temu sieć akceptacji BLIKA wyjdzie istotnie poza Polskę. Naturalną konsekwencją będą starania o współpracę z zagranicznymi bankami, aby zaoferowały one BLIKA jako formę płatności swoim klientom – użytkownikom aplikacji bankowych na całym świecie.

BLIK prezentuje wyniki za końcówki 2019 roku

BLIK został uruchomiony w lutym 2015 roku dzięki porozumieniu sześciu, konkurujących na co dzień banków. Rozwiązanie zostało w całości wymyślone w Polsce. Podstawą do jego stworzenia była aplikacja IKO, funkcjonująca w PKO BP, którego prezes – Zbigniew Jagiełło był inicjatorem porozumienia o utworzeniu jednego standardu płatności mobilnych. W ciągu 5 lat funkcjonowania, BLIKA udostępniły kolejne instytucje – dziś skorzystać z niego może 95% klientów bankowości mobilnej.

Przez 5 lat użytkownicy BLIKA zrealizowali 353 miliony transakcji o wartości 47 miliardów złotych. Kluczowy w tym względzie był rok 2019 z blisko 220 milionami transakcji. W internecie zrealizowano ich w tym czasie 156 milionów, a w terminalach w sklepach stacjonarnych 20 milionów. Użytkownicy ponad 24 miliony razy wypłacali i wpłacali BLIKIEM gotówkę z bankomatów i wykonali ponad 16 milionów przelewów na numer telefonu BLIK.

Niesłabnącą dynamikę wzrostu transakcyjności dobrze pokazują dane z czwartego kwartału 2019 roku, kiedy odnotowano aż 72 miliony transakcji – to wzrost o 113 proc. rok do roku. W tym czasie największy wzrost – 228 proc. rok do roku – widać przy transakcjach w terminalach POS (w czwartym kwartale było takich transakcji 6,6 miliona). O 182 proc. wzrosła liczba przelewów na telefon BLIK (5,8 miliona w czwartym kwartale). W systemie odnotowano także 6,8 miliona wpłat i wypłat z bankomatów (+56 proc. r/r). Tradycyjnie – najwięcej transakcji w ostatnim kwartale ubiegłego roku użytkownicy wykonali w internecie – było to blisko 53 miliony, czyli o 109 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku.

Co dalej z BLIKIEM?

Według Narodowego Banku Polskiego już przez IV kolejne kwartały BLIK w płatnościach w internecie wyprzedza karty płatnicze. Z danych NBP za trzeci kwartał 2019 roku wynika, że użytkownicy płacili kartami 28 mln razy, podczas gdy BLIKIEM blisko 40 milionów razy.

W ostatnim czasie Polski Standard Płatności coraz intensywniej pracuje nad dostępnością płatności BLIKIEM w globalnym e-commerce. Po nawiązaniu współpracy z platformą płatniczą PPRO, już za chwilę polscy użytkownicy będą mogli zapłacić BLIKIEM także w sklepach internetowych obsługiwanych przez jednego z liderów międzynarodowych rozwiązań płatniczych.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

blik-ma-juz-5-lat-to-dobry-moment-na-wyjscie-za-granice