W pierwszym kwartale 2023 roku najwięcej transakcji BLIKIEM odbywało się w e-commerce – co nie może być żadnym zaskoczeniem. Obecnie co druga transakcja BLIKIEM realizowana jest właśnie online. Między styczniem a marcem użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci blisko 207 mln razy – to o 32 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 26,9 mld zł wobec 18,8 mld rok wcześniej.
Coraz więcej przelewów na telefon i płatności zbliżeniowych
Od kilku kwartałów zauważalnie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK. Między styczniem a marcem bieżącego roku użytkownicy wykonali aż 82,9 mln takich transakcji, czyli o 88 proc. więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie ponad jedną piątą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w pierwszym kwartale wyniosła 10,8 mld zł – to wzrost o 112 proc. więcej niż rok wcześniej.
Między styczniem a marcem ogromną popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W tym okresie Polacy zapłacili w ten sposób 71,2 mln razy – przy czym 35 proc. tych operacji stanowiły płatności zbliżeniowe BLIK.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku osoby korzystające z tej usługi – sięgnęły po nią niemal 25 mln razy. To wzrost prawie o 290 proc. rok do roku. Od momentu udostępnienia płatności zbliżeniowych BLIK aktywowało je blisko 2 mln użytkowników, którzy zapłacili w ten sposób w 128 krajach na całym świecie.
Systematyczny wzrost liczby transakcji notowany jest także w bankomatach. Na koniec marca 2023 roku klienci banków zrealizowali w bankomatach 13,2 mln operacji BLIKIEM. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 30 proc. Ich wartość osiągnęła niemal 8,6 mld zł – czyli o 28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Ekspansja zagraniczna i wzrost liczby użytkowników
Na koniec marca bieżącego roku w systemie BLIK zarejestrowanych było już 26,7 mln aplikacji mobilnych, a około 13,5 mln jego użytkowników aktywnie z niego korzystało. To wzrost odpowiednio o 18 i 28 proc. w stosunku do wyniku uzyskanego rok wcześniej.
W marcu bieżącego roku BLIK ogłosił start działalności w Rumunii, drugim największym rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Po uzyskaniu prawnej zgody na działalność od Banku Narodowego Rumunii (BNR) – operator systemu planuje skupić się w tym kraju na płatnościach w e-commerce.
Dodatkowo polski fintech uzyskał zgodę Narodowego Banku Słowacji na przejęcie tamtejszej spółki Viamo. Akwizycja platformy płatniczej z Bratysławy ma pomóc polskiej marce wzmocnić jej obecność w regionie CEE. Viamo funkcjonuje na słowackim rynku od dziesięciu lat. Ma status instytucji płatniczej i dostarcza usługi z zakresu płatności P2P oraz płatności na rzecz przedsiębiorstw. Firma jest także dostawcą bramki płatniczej.