Wyniki wypadają całkiem korzystnie w porównaniu do roku 2016. Wtedy strata Polskiego Standardu Płatności wynosiła ponad 31,7 mln złotych, a przychody zaledwie 4 mln PLN. Pełne sprawozdanie finansowe PSP za rok 2017 można znaleźć tutaj.
BLIK wciąż pod kreską, ale wyniki finansowe mogą cieszyć oko
Polski Standard Płatności powstał w 2013 roku z inicjatywy sześciu banków działających w Polsce – PKO Banku Polskiego, mBanku, Alior Banku, Banku Millennium, ING Banku Śląskiego i BZ WBK. Dodatkowo z BLIKA mogą korzystać klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbanku, Credit Agricole, Inteligo, Orange Finanse, T-Mobile Usługi Bankowe i Banku Pekao.
Udziałowcami PSP jest sześć banków założycieli, a każdy z nich posiada udziały w kwocie 2,271 mln złotych. Składa się to na łączny kapitał zakładowy w wysokości 13,626 mln PLN. Wywiad z prezesem Polskiego Standardu Płatności, Dariuszem Mazurkiewiczem można przeczytać tutaj.
Analizując wyniki finansowe Polskiego Standardu Płatności warto zauważyć bardzo dużą poprawę zarówno w przychodach netto, jak i w zmniejszeniu straty. Operator BLIKA niemal potroił przychody z roku 2016 i dwukrotnie zmniejszył stratę netto. To na pewno pozytywne informacje dla ludzi związanych ze spółką, szczególnie, że transakcje przy użyciu BLIKA biją kolejne rekordy.
W II kwartale 2018 Polacy zrealizowali 18,5 mln transakcji BLIKIEM. Najpopularniejszym kanałem pozostały płatności w Internecie, których było aż 12,9 mln – 70% wszystkich operacji. Oznacza to, że w całym I półroczu 2018 wykonano prawie 33 mln transakcji BLIKIEM (14 mln w Q1 i 18,5 mln w Q2). Szczegółowe dane na temat transakcji BLIK w II kwartale 2018 roku można znaleźć tutaj.
Patrząc na powyższe dane zwiększenie przychodów i zmniejszenie straty Polskiego Standardu Płatności nie powinny dziwić. Jeżeli operator BLIKA utrzyma takie tempo, to bardzo możliwe, że w roku 2018 znajdzie się nad kreską. Trzymamy kciuki!