Ochrona behawioralna w aplikacji bankowej polega na stworzeniu niepowtarzalnego modelu zachowania użytkownika w oparciu o sposób, w jaki korzysta z telefonu. System bada i analizuje np. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania smartfona.

BNP Paribas wdraża rozwiązania z zakresu biometrii behawioralnej

W sytuacji, gdy aktywność w GOmobile będzie znacząco różnić się od modelu, (np. gdy ktoś inny zaloguje się do aplikacji), bank może skontaktować się z klientem w celu weryfikacji wykonywanej operacji. Ochrona behawioralna działa w tle i po aktywacji nie wymaga od użytkownika dodatkowych działań – czytamy w komunikacie BNP Paribas.

Usługę można włączyć w aplikacji GOmobile, wybierając kolejno: menu Profil, a następnie Bezpieczeństwo i menu Ochrona behawioralna, a także w systemie bankowości elektronicznej GOonline. W e-bankowości zabezpieczenia oparte o modele zachowania użytkownika są dostępne już od 2023 roku. W tym przypadku system sprawdza np. sposób poruszania myszką czy tempo pisania na klawiaturze.

Weryfikacja behawioralna to ochrona przed cyberatakami. Eliminuje nieuprawnione próby transakcji wykonywane przez oszusta, np. dokonanie przelewu z konta, złożenie wniosku kredytowego. Charakterystyczny dla każdego klienta model behawioralny podlega ciągłemu uaktualnianiu. Z wiekiem czy z upływem czasu ludzkie zachowanie może się zmieniać, zatem również model będzie się zmieniał razem z nami.

Usługę ochrony behawioralnej dostarcza Biuro Informacji Kredytowej i fintech Digital Fingerprints. Wcześniej podobne rozwiązania zostały wdrożone w ING Banku Śląskim oraz w VeloBanku.