Spółki zdobyły już prawie 292 mln PLN w ramach 227 zbiórek w ciągu blisko 10 lat istnienia rynku finansowania społecznościowego w Polsce. Tylko w tym roku na emisje akcji i udziałów w ten sposób zdecydowały się już 82 firmy. W tym gronie znalazło się m.in. KTS Weszło, które na platformie Emiteo.pl pozyskało aż 4,5 mln PLN w półtorej godziny.
W dniu, w którym wchodzą w życie nowe unijne regulacje dot. finansowania społecznościowego ZPF opublikował raport „Crowdfunding udziałowy 3.0”. W ramach nowych wytycznych m.in. podniesiony zostaje ponownie limit emisji bezprospektowej do 5 mln EUR (choć do 9 listopada 2023 r. próg ten będzie zmniejszony do 2,5 mln EUR).
Cały raport jest dostępny do pobrania tutaj.
Rośnie zainteresowanie crowdfundingiem w Polsce
W najnowszym raporcie ZPF podano, że zdecydowana większość, bo aż 76 spółki skorzystało w br. z jednej z 16 platform finansowania społecznościowego działających w Polsce (dane do października 2021 r.). Liderem rynku był Crowdway z przeprowadzonymi emisjami o wartości 79,5 mln PLN. Niewiele mniejszą wartość miał na swoim koncie Beesfund – 74,4 mln PLN. Trzecie miejsce przypadło CrowdConnect z wynikiem 57,4 mln PLN.
Na czele grupy spółek, które pozyskały kapitał w formie emisji crowdfundingowej są firmy z branży gamingowej i IT. 16 firm działających w obszarze gamingu zdobyło w ten sposób łącznie 23 mln PLN. Na drugim miejscu znalazła się branża IT (aplikacje mobilne, e-commerce i tworzenie oprogramowania) – 14 firm zebrało w br. 18 mln PLN. Crowdfunding to także atrakcyjna forma zdobywania kapitału dla firm z sektora produktów medycznych, spożywczego, czy OZE.
– Sektor usług crowdfundingowych jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów rynku finansowego. Systematycznie rośnie zainteresowanie tą formą finansowania, a wpływ na to mają również publicznie komentowane i opisywane zbiórki crowdfundingowe. Jeśli wszystkie zaplanowanie na ten rok emisje dojdą do skutku, to w roku 2021 możemy osiągnąć rekordowy poziom 125 kampanii. To bardzo obiecująca liczba i dobry prognostyk na kolejny rok – mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu ZPF.