Przedsiębiorcy mogą teraz podpisywać umowy leasingu całkowicie zdalnie – np. przez e-mail, SMS czy kliknięcie w aplikacji – bez drukowania dokumentów, osobistych spotkań i bez użycia podpisu kwalifikowanego.
E-leasing już obowiązuje. Branża leasingowa wkracza w cyfrową erę
Nowelizacja obejmuje nie tylko główne umowy, ale również aneksy, zgody czy zmiany warunków. Z nowego rozwiązania skorzystać będą mogli zarówno nowi klienci, jak i obecni leasingobiorcy – o ile obie strony wyrażą na to zgodę. Obecnie z leasingu korzysta ponad 1 mln klientów (dane GUS).
Jak pokazują badania przeprowadzone dla Związku Polskiego Leasingu wśród klientów firm leasingowych, obecnie większość umów leasingowych, bo 60,52% podpisywana jest w formie papierowej, a 39,4% elektronicznie, z użyciem podpisu kwalifikowanego lub biometrycznego.
W komunikacie ZPL czytamy, że e-leasing to ważny impuls, ale przed sektorem kolejne wyzwania: m.in. integracja z systemami e-rejestracji pojazdów, wdrożenie e-weksla oraz uproszczony dostęp do oceny zdolności klientów do spłaty zobowiązań – na wzór banków. ZPL liczy, że kolejne pakiety deregulacyjne pozwolą te zmiany zrealizować.
Wdrożenie e-leasingu będzie procesem rozłożonym w czasie. Nie wydarzy się z dnia na dzień. Przez najbliższe miesiące firmy leasingowe będą pracować w modelu hybrydowym – łącząc tradycyjne i cyfrowe sposoby podpisywania umów, w zależności od rodzaju klienta, kanału sprzedaży i przedmiotu finansowania. Poza tym jak wskazują badania, klienci są zainteresowani cyfryzacją procesów leasingowych, jak i tradycyjnym kontaktem z doradcą. W pierwszej kolejności klienci firm leasingowych pod względem cyfryzacji lub możliwości zdalnego dostępu wskazują na dostęp do oferty (46,7%) oraz podpisywanie dokumentów (36,1%) – podaje ZPL w komunikacie.
Rynek wart ponad 110 mld PLN
W 2024 roku wartość rynku leasingu przekroczyła 110 mld złotych – podaje Superauto.pl, pośrednik w sprzedaży leasingu. W komunikacie firmy czytamy, że PKO Leasing szacuje czas potrzebny na wdrożenie formy dokumentowej na kilka tygodni. Z kolei Santander Leasing planuje uruchomić ten model obsługi umów we wrześniu. W Pekao Leasing, BNP Leasing, Alior Leasing, EFL oraz ING Leasing trwają parce wewnętrzne, a konkretny czas wdrożenia nowego rozwiązania nie jest publikowany. Santander Leasing ujawnia, że umowa w formie dokumentowej będzie zawiera w portalu klienta, trwają też prace nad weryfikacją tożsamości leasingobiorcy przez mObywatela – czytamy w komunikacie Superauto.pl.
Zarówno jednak w BNP, PKO Leasing, Santander Leasing, EFL, mLeasing czy ING, już dziś możliwe jest zawarcie umowy elektronicznie. Niektóre spółki leasingowe stosują takie rozwiązanie, przy współpracy np. z firmą Autenti. Kontrakt jest podpisywany przy użyciu jednorazowego certyfikatu podpisu kwalifikowanego, którego koszt ponosi firma leasingowa. Dla klienta zawarcie umowy ma więc formę elektroniczną, a nie papierową, natomiast jest to proces bardziej skomplikowany niż w przypadku formy dokumentowej.
Gotowość do podpisywania umów w formie dokumentowej od razu, czyli około 13 lipca, zadeklarowały cztery firmy – Velo Leasing, Vehis, Cofidis oraz Millennium Leasing, przy czym w tej ostatniej firmie na początek z rozwiązania skorzystają tylko jednoosobowe działalności oraz spółki z jednoosiową reprezentacją
Zgodnie z informacją przekazaną przez Cofidis, proces zawarcia umowy leasingu w formie dokumentowej polega na autoryzacji przez klienta dokumentu otrzymanego na adres e-mail. Obsługa podpisu odbywa się za pośrednictwem platformy Autenti. Klient po otrzymaniu e-maila z platformy Autenti wybiera opcję „podpisz dokument”, po czym dokument otwiera się w przeglądarce. Następnie należy wybrać opcję „potwierdź podpis dokumentu”. Po akceptacji przez każdą ze stron, wersja podpisana przez wszystkich trafi odrębną korespondencją na skrzynkę e-mail klienta – czytamy w komunikacie Superauto.pl.