Trzy na pięć (64%) dużych firm w Europie wskazało, że obawia się zostać w tyle za konkurencją jeśli nie skorzysta z usług fintechów, w Polsce ponad połowa dużych firm (54,1%). To wnioski z badania Revolut Business.
Wyniki badania Revolut Business
Revolut Business opublikował wyniki badania opinii, które pokazują, że część międzynarodowych firm szuka alternatywy dla „tradycyjnych banków”. Podobny trend miał wcześniej miejsce wśród klientów bankowości detalicznej w Europie. Revolut Business publikuje wyniki badania wraz z premierą 5 wersji swojej aplikacji.
Ma ona oferować szybszą nawigację, spersonalizowany interfejs oraz łatwy dostęp do danych kart i analiz bezpośrednio z ekranu głównego. Zaktualizowane funkcje obejmują polecenia zapłaty SEPA B2B, usprawnione narzędzia płatnicze do sprzedaży online i offline, narzędzia do operacji skarbowych, wymiany walut i wielopoziomowe opcje kontroli wydatków w różnych działach i zespołach.
Badanie opinii z udziałem 2850 osób decyzyjnych w europejskich firmach (w tym 500 z Polski) ujawniło, że 3 na 5 przedstawicieli firm w Europie (63,6%) podziela pogląd, że „tradycyjne banki” zbyt wolno reagują na potrzeby biznesowe ich firm. Najbardziej krytyczni w tym kontekście są przedstawiciele firm z Włoch 68% i Irlandii 71,5%, a najmniej Rumunii 55,3% i Wielkiej Brytanii 55,8%. Oceny Polaków zbliżone są do europejskiej średniej (61,2%). Na każdym z 7 badanych rynków widać zniecierpliwienie.
Co boli biznes?
Prawie 4 na 5 przedstawicieli firm w Europie (78,7%) doświadczyło problemów z obsługą w “tradycyjnym banku”, w postaci nadmiernych opłat (48,9%), wolnego procesowania transakcji (27,9%) i słabej apki mobilnej (18,3%). W Polsce odsetek firm zgłaszających problemy wyniósł 71%. Zarzucają “tradycyjnym bankom” wysokie opłaty (41%), wolne transfery (23%), brak innowacji (15,2%) i słabą apkę (12,8%). W Europie najbardziej na opłaty narzekają firmy z Włoch (61,4%), a na opóźnienia płatności firmy z Hiszpanii (37%).
Co można zrobić? Alternatywą wydają się być fintechy. Zdaniem przedstawicieli firm w Europie fintechy wyprzedzają “tradycyjne banki” w obszarze innowacji 77,6% (w Polsce 72,2%), procesowania transakcji 69,9% (w Polsce 62,6%), aplikacji mobilnych 68,5% (w Polsce 68,4%) i niskich opłat 66,8% (w Polsce 64,2%). Część firm nie czeka. 3 na 4 przedstawicieli firm w Europie (74%) potwierdza, że w ich branży konkurencja korzysta już z usług fintechów. Najwięcej w Hiszpanii (82,5%) i Irlandii (77%), a najmniej w Wielkiej Brytanii (65,6%) i Francji (69,6%). W Polsce odsetek wskazań wyniósł 76,2%.
Badanie ujawniło też, że 3 na 5 przedstawicieli dużych firm w Europie (64%) obawia się, że bez wsparcia fintechów pozostaną w tyle za konkurencją (wśród małych firm 56,7%). W Polsce te obawy podziela 47,4% firm (mniej niż średnia europejska 51,4%). Tego rodzaju rozterki stopniowo skłaniają firmy w stronę fintechów (takich jak Revolut), gdzie przewodnią zasadą jest innowacyjność. Aż 74,2% firm w Europie chce korzystać z fintechów (69,6% w Polsce), w tym 56,2% zarówno z nich jak i z “tradycyjnych banków” (51,2% w Polsce). Dotyczy to zwłaszcza dużych firm (62,4%).