W czasie pandemii COVID-19 coraz więcej instytucji finansowych zaczęło stosować zdalny onboarding klientów. Chodzi tutaj m.in. o możliwość otwarcia rachunku bankowego online, bez konieczności wizyty w oddziale. Tym samym banki stanęły przed sporym wyzwaniem – zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności tego typu procesów. Trzeba mieć pewność, że osoba otwierająca konto robi to legalnie, a instytucja posiada wszystkie wymagane dane na jej temat.
Ruszają konsultacje EBA w sprawie zdalnego onboardingu klientów
W związku z tym EBA przygotowuje nowe wytyczne w sprawie zdalnego onboardingu klientów. Konsultacje mają zakończyć się 10 marca 2022 roku. Wytyczne zaczną obowiązywać po trzech miesiącach od publikacji wszystkich wersji językowych w dzienniku. Będą one dotyczyły nie tylko banków, ale także instytucji finansowych w rozumieniu dyrektywy AML.
Wypracowane wytyczne mają określać kroki, które instytucja finansowa powinna podjąć przy wyborze narzędzi do zdalnego onboardingu oraz podczas weryfikowania niezawodności takich rozwiązań. W ten sposób podmioty mają wywiązywać się ze swoich zobowiązań w zakresie AML – wyjaśnia EBA.
Zgodnie z projektem wytycznych instytucje finansowe mają testować nowe rozwiązania w zakresie onboardingu przed ich wprowadzeniem na rynek. Wyniki testów trzeba będzie zachować, aby w razie konieczności przedstawić nadzorcy. Z kolei po samym wprowadzeniu na rynek podmioty będą musiały na bieżąco sprawdzać skuteczność wybranego rozwiązania.
To tylko część założeń prezentowanych w projekcie. Pełny dokument z wytycznymi EBA można pobrać tutaj. Materiał liczy 35 stron.