Z Cash App ma korzystać ponad 50 mln Amerykanów. Aplikacja umożliwia płatności mobilne, przelewy, a także przechowywanie oraz inwestowanie pieniędzy.
W ramach skoordynowanej akcji 48 stanowych organów nadzoru finansowego, Block zapłaci 80 milionów dolarów grzywny i podejmie działania naprawcze w związku z naruszeniem ustawy o tajemnicy bankowej (BSA) i przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML).
Czytaj także: Meta luzuje zasady moderacji treści. Mniej cenzury i więcej wolności słowa?
Fintech Block pod lupą amerykańskiego nadzoru
W osobnym postępowaniu CFPB (Biuro Ochrony Finansowej Konsumentów) nakazało firmie Jacka Dorseya zwrot pieniędzy i wypłatę innych odszkodowań konsumentom w wysokości do 120 milionów USD oraz zapłacenie kary w wysokości 55 milionów dolarów na rzecz funduszu pomocy ofiarom.
Zgodnie z zasadami BSA/AML, firmy świadczące usługi finansowe są zobowiązane do zachowania należytej staranności wobec klientów, w tym weryfikowania tożsamości, zgłaszania podejrzanych działań i stosowania odpowiednich środków kontroli w przypadku kont wysokiego ryzyka.
Stanowe organy regulacyjne stwierdziły, że fintech Block nie spełniał pewnych wymogów, co stwarzało możliwość wykorzystania jego usług do wspierania prania pieniędzy, finansowania terroryzmu lub innych nielegalnych działań.
W ramach ugody Block zgodził się zapłacić 80 milionów dolarów kary agencjom stanowym, zatrudnić niezależnego konsultanta do przeglądu swojego programu BSA/AML i przedłożyć raport stanom w ciągu dziewięciu miesięcy. Następnie Block będzie miał 12 miesięcy na usunięcie wszelkich niedociągnięć stwierdzonych w przeglądzie.
Czytaj także: Telegram przekazuje coraz więcej danych użytkowników organom ścigania
Block pozwalał na rozprzestrzenianie się oszustw
W międzyczasie CFPB podjęła własne działania, po stwierdzeniu, że firma „pozwoliła na rozprzestrzenianie się oszustw” w Cash App i „zastosowała słabe protokoły bezpieczeństwa… i naraziła swoich użytkowników na ryzyko”.
Podczas gdy Block jest prawnie zobowiązany do badania i rozwiązywania sporów dotyczących nieautoryzowanych transakcji, dochodzenia prowadzone przez firmę były „żałośnie niekompletne”, twierdzi CFPB. Firma kierowała użytkowników – którzy ponieśli straty finansowe w wyniku oszustwa – aby poprosili swój bank o próbę cofnięcia transakcji. Fintech zaprzecza jednak, że taka praktyka miała miejsce.
Oprócz kar finansowych, CFPB nakazała Block ustanowienie 24-godzinnej, osobistej obsługi klienta i pełne zbadanie nieautoryzowanych transakcji oraz zapewnienie terminowych zwrotów, w stosownych przypadkach.
CFPB bierze pod lupę również w rywala Cash App, firmę Zelle. W zeszłym miesiącu organ regulacyjny pozwał Early Warning Services, JPMorgan Chase, Bank of America i Wells Fargo za dopuszczenie do oszustw na platformie płatniczej należącej właśnie do amerykańskich banków.