Nubank powstał w 2013 w Brazylii i szybko stał się jednym z najpopularniejszych banków w Kraju Kawy. Obecnie firma działa w Brazylii i Meksyku, a lada moment jej usługi będą dostępne również w Kolumbii, gdzie udało się już pozyskać stosowne licencje. W 2023 roku fintech pozyskał 20 mln nowych klientów, dobijając do poziomu 94 mln użytkowników. Większość z nich to mieszkańcy Brazylii.

Fintech Nubank notuje zysk na poziomie 1 mld USD

Pod koniec 2021 roku spółka pozyskał 2,6 mld USD w ramach IPO na nowojorskiej giełdzie, która wyceniła Nubank na około 44 mld dolarów. Teraz celem fintechu jest przekroczenie progu 100 mln klientów w 2024 roku. Obecnie bank jest w top5 pod względem liczby klientów w regionie Ameryki Łacińskiej.

Przy zysku netto przekraczającym 300 mln USD w trzecim kwartale zeszłego roku, roczny zwrot z kapitału własnego Nubanku – kluczowy wskaźnik rentowności w bankowości – wyniósł w tym okresie 21 procent. „To naprawdę pozycjonuje nas jako jedną z najbardziej dochodowych instytucji finansowych w Ameryce Łacińskiej” – mówi Dan Velez, prezes i założyciel firmy.

Co oferuje Nubank? To m.in. rachunki bieżące, pożyczki, ubezpieczenia na życie, karty kredytowe, produkty inwestycyjne, czy rozwiązanie dla mikroprzedsiębiorców. Fintech pozyskał pierwszą falę klientów nie pobierając opłat za podstawowe usługi finansowe, takie jak prowadzenie konta, czy przelewy – co było nowością na brazylijskim rynku.

Brazylijski sektor finansowy wciąż jest silnie skoncentrowany, a około 40% z populacji liczącej ponad 200 mln obywateli nie posiada łatwego dostępu do usług bankowych. Dan Velez, prezes Nubanku, mówił jakiś czas temu, że jego fintech uwolnił miliony ludzi od biurokracji i „męczarni”. Te problemy mają dotyczyć nie tylko Brazylii, ale większość krajów Ameryki Łacińskiej.

Nubank nadal jest mniejszy od regionalnych potentatów, takich jak brazylijska Caixa Econômica Federal, posiadająca około 150 mln klientów. Niemniej fintech ma pozyskiwać każdego miesiąca około 1 mln nowych użytkowników.