Choć CMA nie stwierdził na tym etapie żadnych nieprawidłowości w działaniach Google, nowe przepisy dają mu możliwość wprowadzenia „proporcjonalnych i ukierunkowanych interwencji”. Urząd zapowiedział, że jeszcze w tym roku rozpocznie konsultacje w sprawie potencjalnych działań wobec firmy.

Koniec monopolu Google? Brytyjski urząd zapowiada interwencję

Google jest pierwszym przedsiębiorstwem, które otrzymało taki status na mocy obowiązujących od stycznia 2025 roku regulacji dotyczących dużych platform cyfrowych. Oznacza to, że koncern będzie musiał przestrzegać dodatkowych zasad, mających zapobiegać nadużywaniu dominującej pozycji.

– Ustaliliśmy, że Google utrzymuje strategiczną pozycję na rynku wyszukiwarek i reklamy – ponad 90 proc. wyszukiwań w Wielkiej Brytanii odbywa się za pośrednictwem jego platformy. Zwiększenie konkurencji w tym obszarze może pobudzić innowacje i inwestycje w brytyjskiej gospodarce – powiedział Will Hayter, dyrektor wykonawczy ds. rynków cyfrowych w CMA.

Regulator już wcześniej przedstawił możliwe kierunki działań, które mógłby podjąć wobec Google. Wśród nich znalazły się m.in. wprowadzenie tzw. „ekranów wyboru”, umożliwiających użytkownikom wybór innej wyszukiwarki, a także zapewnienie wydawcom większej kontroli nad wykorzystaniem ich treści przez platformę. CMA rozważa też wprowadzenie „sprawiedliwych zasad” dotyczących pozycjonowania stron w wynikach wyszukiwania oraz stworzenie mechanizmu składania skarg dla firm niezadowolonych z wyników rankingowych.

Nowy status nie obejmuje asystenta AI Gemini, choć urząd nie wyklucza, że w przyszłości decyzja może zostać rozszerzona. W ramach regulacji uwzględniono jednak inne funkcje oparte na sztucznej inteligencji – m.in. AI Overviews i AI Mode, które są częścią wyszukiwarki Google.

Na początku września pisaliśmy, że Komisja Europejska nałożyła na Google karę w wysokości 2,95 mld euro za nadużycia związane z rynkiem reklamy cyfrowej. Bruksela uznała, że amerykański gigant naruszył unijne przepisy antymonopolowe, faworyzując własną technologię reklamową AdX zarówno w narzędziach dla wydawców, jak i w usługach przeznaczonych dla reklamodawców.

Tymczasem w Stanach Zjednoczonych Google odnotowało częściowy sukces: choć sąd federalny potwierdził istnienie praktyk monopolistycznych w wyszukiwarce internetowej, to nie zgodził się na proponowane przez Departament Sprawiedliwości radykalne środki, takie jak sprzedaż przeglądarki Chrome czy systemu Android.