Google rozpoczął już informowanie rodziców poprzez e-maile, że ich dzieci będą mogły używać Gemini na monitorowanych urządzeniach z systemem Android. Jak wyjaśnia firma, AI może pomóc dzieciom m.in. w odrabianiu lekcji czy czytaniu opowiadań. Podkreślono jednak, że dane dzieci nie będą wykorzystywane do trenowania modeli sztucznej inteligencji, podobnie jak w przypadku kont edukacyjnych Google Workspace for Education.

Google udostępni Gemini AI dzieciom poniżej 13 roku życia

Firma zaznacza jednak, że mimo wprowadzonych zabezpieczeń, Gemini – jak każde narzędzie AI – może popełniać błędy. W wiadomościach do rodziców ostrzeżono, że dzieci mogą napotkać treści, których opiekunowie nie chcieliby im pokazywać. Rodzice są zachęcani do rozmowy z dziećmi na temat działania AI, w tym do wyjaśnienia, że Gemini nie jest człowiekiem i nie powinien otrzymywać poufnych informacji.

Troska o bezpieczeństwo dzieci w środowisku AI nie jest bezpodstawna. W przeszłości inne chatboty – takie jak Character.ai – wzbudzały kontrowersje, które nieraz kończyły się w sądzie. Sprawy dotyczyły na przykład wmawiania dzieciom przez chatboty, że rozmawiają z człowiekiem, co doprowadziło do zmian w zasadach działania modeli i wprowadzeniu dodatkowych zabezpieczeń.

W przypadku Gemini rodzice mają zachowywać pełną kontrolę nad dostępem dzieci do aplikacji – mogą go w każdej chwili zablokować przez Family Link. Jak poinformował rzecznik Google opiekunowie otrzymają też powiadomienie, gdy dziecko po raz pierwszy skorzysta z Gemini.

Ostatnio pisaliśmy, że Gemini w marcu miał 350 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, co oznacza, że goni konkurentów w postaci ChatGPT i Meta AI. Chatbot od Google miał zaledwie 9 milionów aktywnych użytkowników dziennie w październiku 2024 roku. Niemniej już w zeszłym miesiącu firma miała zanotować 35 mln aktywnych klientów każdego dnia.

Z kolei w kontekście usług dla dzieci warto przypomnieć, że od marca bieżącego roku z płatności Google Pay w Polsce mogą korzystać również młodociani poniżej 13 roku życia. Rodzice mogą nadzorować korzystanie z usługi, kontrolując zatwierdzanie nowych kart, usuwanie „plastików” i przeglądanie historii transakcji.