Riksbank podkreśla, że istotne jest, aby ludzie mogli nadal korzystać z gotówki. Ma to umożliwić wszystkim członkom społeczeństwa dokonywania płatności, bez wykluczenia cyfrowego. Dodatkowo wsparcie dla gotówki ma się przełożyć na większą odporność systemu płatniczego.

Szwedzki bank centralny opowiada się za płatnościami gotówkowymi

Zgodnie z raportem Riksbanku w 2023 roku w kraju odnotowano spadek liczby banknotów w obiegu o 10%. Co ciekawe w tym samym raporcie centralny bank Szwecji podaje, że 44% obywateli negatywnie postrzega spadek wykorzystania gotówki. Dla porównania w 2022 roku taki trend krytykowało 36% Szwedów. Odpowiedzią na oczekiwania społeczne ma być zobowiązanie banków do przyjmowania depozytów w postaci banknotów i monet.

– Ludzie powinni zawsze mieć możliwość płacenia za żywność, opiekę zdrowotną i leki zarówno cyfrowo, jak i gotówką. Coraz bardziej niespokojna sytuacja na świecie, coraz częstsze cyberataki, a także poważne przerwy w dostawie prądu w południowej Europie pokazują, jak ważna jest możliwość dokonywania płatności nawet w przypadku awarii Internetu – mówi Erik Thedéen, prezes Riksbanku.

Riksbank opowiada się również za rozszerzeniem odpowiedzialności głównych banków za oferowanie klientom korporacyjnym większej możliwości realizowania depozytów gotówkowych, czy obsługi drobnych transakcji z wykorzystaniem banknotów i monet. Szwedzki bank centralny chce także nałożyć na główne banki obowiązek umożliwienia klientom prywatnym deponowania gotówki na rachunkach. Do tej pory nie były one prawnie zobligowane do świadczenia tej usługi.

– Infrastruktura gotówkowa jest obecnie bardzo wrażliwa i potrzebne są pilne działania legislacyjne w celu jej ochrony. Aby ludzie mogli w ogóle korzystać z gotówki w społeczeństwie, konieczne jest, aby firmy mogły dokonywać wpłat gotówkowych i otrzymywać drobną gotówkę. Banki powinny wziąć większą odpowiedzialność za gotówkę zarówno swoich klientów korporacyjnych, jak i prywatnych – mówi prezes Riksbanku.

Ostatnio pisaliśmy także, iż szwedzki Riksbank podjął działania mające na celu poprawę możliwości dokonywania płatności kartą w trybie offline. Inicjatywa jest częścią strategii wzmacniania odporności kraju na wypadek problemów geopolitycznych, w tym eskalacji konfliktu rozpoczętego na Ukrainie. Obecnie możliwości dokonywania płatności offline w Szwecji są ograniczone, a transakcje zbliżeniowe i mobilne nie działają bez dostępu do internetu.