W tej grupie ponad 40 proc. pilnuje, by nie przekroczyć budżetu przeznaczonego na ten cel. Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że ceny wtedy wcale nie spadają lub nawet bywają wyższe niż zazwyczaj.​

Zakupy Polaków na Black Friday

Najbardziej aktywną grupą w czasie Black Friday są osoby młode – regularnie kupuje wtedy blisko połowa respondentów w wieku 25-34 lata (47,6 proc.). Również mieszkańcy dużych miast oraz osoby z wyższym wykształceniem i dochodem powyżej 5000 zł netto częściej korzystają z promocji w tym czasie.​ Z kolei najbardziej odporni na łowienie okazji podczas tzw. „czarnego piątku” są mieszkańcy wsi i miast do 100 tys. mieszkańców oraz najstarsi respondenci. Tylko co czwarta osoba w wieku 55-64 lata i co dziesiąty senior powyżej 65. roku życia kupuje podczas Black Friday.

Badanie Providenta pokazuje, że tylko 18,3 proc. Polaków faktycznie uważa, że ceny podczas Black Friday spadają. Dwa razy więcej, czyli ponad 36 proc. respondentów nie widzi większej różnicy w porównaniu do pozostałych miesięcy. Co więcej, prawie 13 proc. jest zdania, że ceny w tym okresie są wręcz wyższe. – Black Friday to zjawisko Polakom dobrze znane. Ale moment zachłyśnięcia się promocjami mamy chyba już za sobą. Dziś konsumenci podchodzą do zakupów z większą rozwagą — pilnują budżetów, planują wydatki i kupują tylko to, co wcześniej zaplanowali. To świadczy o tym, że uczą się odpowiedzialnego podejścia do zakupów, unikając impulsywnych decyzji – mówi Karolina Łuczak, Rzecznika Provident Polska.

(Nie)przemyślane zakupy w Black Friday

Mimo że Black Friday przypada na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem, tylko niespełna 8 proc. Polaków wykorzystuje ten dzień, by kupić wtedy prezenty świąteczne. Najczęściej robią to najmłodsi ankietowani (16,7 proc.).

Niechciany zakup pod wpływem impulsu? Nieco ponad jedna trzecia deklaruje, że nigdy nie dokonuje zwrotu zakupionych podczas Black Friday produktów. Blisko 4 proc. mówi, że zwraca takie przedmioty zawsze lub często. Ponad 22 proc. nie żałuje zakupów, a 21 proc. rzadko ma takie poczucie. Mniej więcej taka sama grupa ankietowanych nie przekracza zaplanowanego budżetu na ten cel, co pokazuje, że polscy konsumenci podchodzą do zakupów w Black Friday i Cyber Monday wyjątkowo rozważnie i ostrożnie.