Aktualnie statystyczny polski e-konsument to osoba w wieku 42 lat, pracująca na etacie i robiąca zakupy w sieci regularnie, bo 2–3 razy w miesiącu lub częściej. Przybywa starszych konsumentów: 2 na 5 ma minimum 55 lat i do robienia zakupów wykorzystuje równie często laptopa i smartfona. Większość ankietowanych stawia jednak na smartfony
Co Polacy wkładają do wirtualnych koszyków?
Jeszcze niedawno pewne kategorie zakupowe były w pełni zarezerwowane dla zakupów stacjonarnych. Leki i suplementy diety czy obuwie nie były produktami, które konsumenci chętnie wkładali do wirtualnego koszyka. Warto również pamiętać, że całkiem niedawno zakupów dokonywano głównie za pośrednictwem komputera, a te odbywające się w sieci były domeną głównie młodszych pokoleń.
Raport pokazuje, że kobiety częściej niż kiedyś kupują online obuwie (24%), suplementy diety (25%) i ubrania (22%). Z kolei mężczyźni chętniej online wybierają elektronikę (24%) oraz odzież sportową (16%). Aż 21% respondentów wskazało, że w ostatnich latach zaczęło kupować online leki i suplementy diety – produkty, które wcześniej były zarezerwowane wyłącznie dla aptek stacjonarnych.
Ubrania to najpopularniejsza kategoria zakupowa (24% badanych). 34% konsumentów rośliny ogrodowe i doniczkowe nadal woli kupować stacjonarnie. Artykuły spożywcze dzielą konsumentów na dwie grupy: 16% badanych robi zakupy spożywcze przez internet co najmniej kilka razy w miesiącu, co plasuje tę kategorię w top 3. Jednocześnie 34% badanych wyraźnie dało znać, że internet to nie miejsce na kupowanie świeżych produktów spożywczych.
Najwięcej kupują osoby będące na etacie, czyli ponad połowa badanych – to właśnie oni odbierają rocznie co najmniej 150 paczek z zamówieniami internetowymi.