Według Goode Intelligence, wartość rynku globalnych płatności biometrycznych wzrośnie do poziomu 5,8 bln USD w 2026 roku. Do tego czasu ma z nich korzystać już 3 mld klientów. JPMorgan sygnalizował chęć rozwijania tego typu rozwiązań już w zeszłym roku, współpracując z firmą PopID, przeprowadzając serię testów.
JPMorgan będzie rozwijał biometrię
Teraz dyrektor banku ds. rozwiązań biometrycznych i tożsamości, Prashant Sharma stwierdził, że w tym roku planowane są kolejne pilotaże przed szerszym wdrożeniem. Usługa ma być dostępna dla wszystkich, ale bank celuje przede wszystkim w takie branże jak fast foody, sklepy spożywcze, czy koncerty, mecze i innego rodzaju imprezy masowe.
Jak ma działać to rozwiązanie? Konsumenci przechodzą wstępny proces rejestracji w banku, podczas którego robią sobie selfie i wprowadzają informacje o karcie płatniczej. Dane są przechowywane w banku. Podczas zakupów u sprzedawcy korzystającego z usługi JPMorgan klient może zdecydować się na dokonanie płatności przy użyciu swoich danych biometrycznych.
Amerykański bank przeprowadził testy zarówno koncepcji autoryzacji płatności twarzą, jak i dłonią i zamierza rozwijać oba rozwiązania. Podczas pilotażu użytkownicy mieli zwracać uwagę przede wszystkim na kwestie związane z wiadomościami dla klientów, czy user experience – podczas rejestracji i realizacji transakcji.
Ile może kosztować wdrożenie biometrii?
Dyrektor JPMorgan stwierdza, że to ile technologia będzie kosztować sprzedawców, zarówno pod względem kosztów, jak i miejsca w sklepie, jest kolejnym kluczowym elementem przy wdrażaniu rozwiązań biometrycznych. W niektórych przypadkach wystarczy tablet z aparatem, który może zrobić zdjęcie twarzy kupującego.
„Pomimo, że biometria to dość wrażliwy temat, to nie uważamy żeby było to przeszkoda w rozwoju naszego produktu” – twierdzi Sharma. Powodem ma być fakt coraz szerszego wykorzystania biometrii – w aplikacjach bankowych, czy na lotniskach. Konsumenci stopniowo oswajają się z tą technologią.
Rozwiązania z zakresu płatności biometrycznych rozwijają także inni gracze na rynku – na przykład Mastercard czy Amazon. W połowie zeszłego roku pisaliśmy, że płatności dłonią od Amazona są już dostępne we wszystkich sklepach Whole Foods w USA.
JPMorgan jest największym agentem rozliczeniowym w Stanach Zjednoczonych. Jednostka płatnicza banku w 2022 roku miała obsłużyć prawie 36 mld transakcji o wartości ponad 2 bln USD – wynika z raportu Nilson Report z marca 2023 roku.