– Od teraz użytkownik nie musi martwić się, że zapomniał PIN-u do certyfikatu podpisu osobistego swojego e-dowodu. Wystarczy, że przygotuje kod PUK e-dowodu i samodzielnie zmieni PIN2 w trakcie podpisywania dokumentu. Tym sposobem odblokuje też certyfikat podpisu osobistego, jeśli trzykrotnie wpisał błędny PIN2 – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Udostępnianie nowej funkcji w usłudze Podpisz dokument rozpoczęło się 19 marca, a u wszystkich użytkowników mObywatela nowość ta pojawi się najpóźniej 25 marca 2025 r.

Odblokowanie certyfikatu podpisu osobistego i zmiana kodu PIN2

Warto przypomnieć, że udostępniona w aplikacji mObywatel z końcem lutego usługa Podpisz dokument to rozwiązanie dla osób, które posiadają e-dowód z aktywną warstwą elektroniczną i ustalonym 6-cyfrowym kodem PIN (tzw. PIN2) do certyfikatu podpisu osobistego. Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny wobec podpisu odręcznego w kontaktach z administracją publiczną. Podpisane z jego użyciem cyfrowe dokumenty usprawniają więc załatwianie codziennych formalności.

Do korzystania z usługi niezbędny jest kod PIN2. Właściciel e-dowodu nadaje go samodzielnie w trakcie odbioru dowodu osobistego w urzędzie i powinien go zapamiętać. W praktyce posiadaczom e-dowodu zdarza się go zapomnieć lub pomylić, a trzykrotne wpisanie błędnego kodu PIN2 powoduje zablokowanie certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie. Aby go odblokować, potrzebny jest PUK – kod nadawany automatycznie i wydawany w kopercie podczas odbioru e-dowodu. Przy jego użyciu można odblokować certyfikat i zmienić kod PIN2 za jednym razem.

Do tej pory odblokowanie certyfikatu i zmianę PIN2 można było zrealizować na trzy sposoby:

  • podczas wizyty w urzędzie,
  • za pomocą oprogramowania E-dowód menedżer na komputerze i czytnika e-dowodu,
  • za pośrednictwem aplikacji eDO App na urządzeniach mobilnych.

Teraz posiadacz e-dowodu może samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić PIN2 przy użyciu kodu PUK w usłudze Podpisz dokument w aplikacji mObywatel.

Jak odblokować certyfikat i zmienić PIN2 krok po kroku

Aby odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić PIN2, użytkownik rozpoczyna proces w usłudze Podpisz dokument od dodania dokumentu. Następnie, na etapie wpisywania kodu PIN2, otrzymuje dodatkową opcję – możliwość zmiany kodu, jeśli go zapomniał lub trzykrotnie błędnie wpisał i chce odblokować certyfikat podpis osobistego.

Proces przebiega następująco:

  • Użytkownik otwiera usługę Podpisz dokument w aplikacji mObywatel i dodaje dokument PDF o wielkości do 10 MB przeznaczony do podpisu.
  • Następnie wpisuje numer CAN e-dowodu. To 6 cyfr w prawym dolnym rogu e-dowodu na stronie ze zdjęciem.
  • W kolejnym kroku użytkownik jest proszony o podanie kodu PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2). Aby zmienić PIN2 lub odblokować certyfikat, należy wcisnąć napis widoczny poniżej pola do wpisania cyfr: Nie pamiętasz PIN-u lub PIN jest zablokowany?
  • Po jego naciśnięciu użytkownik zostaje poproszony o wpisanie kodu PUK e-dowodu.
  • Po poprawnym wpisaniu kodu PUK usługa wyświetli pola, w których należy dwukrotnie wpisać nowy kod PIN2. Warto go zapamiętać.
  • Aby zatwierdzić nowy PIN2, użytkownik zostanie poproszony o przyłożenie e-dowodu do anteny NFC telefonu. Zatwierdzenie nowego kodu PIN2 wymaga nawiązania połączenia pomiędzy urządzeniem a warstwą elektroniczną dokumentu.
  • Użytkownik widzi komunikaty dotyczące aktualnego etapu zatwierdzania i połączenia e-dowodu z NFC na ekranie aplikacji. Powinien w tym czasie trzymać e-dowód przyłożony do anteny NFC. Po zakończeniu procesu otrzyma potwierdzenie zmiany kodu PIN2.
  • Użytkownik może następnie kontynuować podpisywanie dodanego wcześniej dokumentu. Zgodnie z instrukcją widoczną w aplikacji powinien teraz wpisać nowy, ustalony w procesie zmiany kodu PIN2 e-dowodu.
  • Aby złożyć podpis osobisty na dokumencie, należy ponownie przyłożyć e-dowód do anteny NFC z tyłu telefonu i przytrzymać go przy urządzeniu do czasu zakończenia podpisywania. Usługa wyświetli komunikat potwierdzający złożenie podpisu na dokumencie.
  • Użytkownik może następnie zapisać lub otworzyć podpisany plik, jeśli używa urządzenia z systemem iOS. Jeśli używa telefonu z systemem Android, zapisanie pliku w pamięci urządzenia nastąpi automatycznie. Dokumenty nie są przechowywane w aplikacji mObywatel.

Nowa funkcja usługi Podpisz dokument – dla zapominalskich i nie tylko

Nowa funkcjonalność w usłudze Podpisz dokument to ułatwienie dla użytkowników e-dowodu. Teraz mogą oni samodzielnie odblokować certyfikat podpisu osobistego i zmienić PIN2 w procesie podpisywania dokumentu. Pozwoli to wielu osobom znów korzystać z certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie, jeśli zapomnieli swój kod PIN2 lub wpisali go błędnie trzy razy, przez co certyfikat podpisu osobistego w warstwie elektronicznej e-dowodu został zablokowany.

Co ważne, po zmianie PIN2 użytkownik może kontynuować podpisywanie wcześniej dodanego do usługi dokumentu PDF. Nie ma potrzeby rozpoczynania procesu od początku. To duże usprawnienie i oszczędność czasu dla użytkownika. Dodatkowo daje to możliwość weryfikacji dokonanej zmiany kodu poprzez złożenie podpisu na dokumencie z użyciem nowego kodu PIN2 e-dowodu.

Warto przy tym zaznaczyć, że kod PUK należy wpisywać uważnie, ponieważ jego trzykrotne błędne wpisanie skutkuje trwałym zablokowaniem certyfikatu. Można nadal korzystać z e-dowodu jako dokumentu tożsamości oraz używać pozostałych, niezablokowanych certyfikatów. Nie da się już jednak korzystać z trwale zablokowanego certyfikatu. Aby mieć znów taką możliwość, należy złożyć wniosek o nowy e-dowód.