W komunikatach opublikowanych na platformie X i Facebooku przedstawiciele BLIKA przekazali: „Obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności BLIKIEM. Trwają prace nad przywróceniem pełnej dostępności usługi.”
Kolejny atak DDoS na BLIKA
To nie pierwsza tego typu sytuacja – w sobotę BLIK również zmagał się z poważnymi zakłóceniami. Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski informował wtedy, że od wczesnych godzin porannych polska infrastruktura rozliczeniowa była celem ataku DDoS.
Ataki tego rodzaju polegają na zalewaniu serwerów ogromną liczbą zapytań z wielu źródeł jednocześnie, co prowadzi do przeciążenia infrastruktury i chwilowego wstrzymania usług.
BLIK jest jednym z najpopularniejszych systemów płatności mobilnych w Polsce. Jego operatorem jest spółka Polski Standard Płatności, której udziałowcami są największe krajowe banki — m.in. PKO BP, mBank, ING Bank Śląski, Santander Bank Polska, Bank Millennium i Alior Bank — oraz Mastercard. W 2024 roku za pomocą BLIKA zrealizowano 2,4 miliarda transakcji o łącznej wartości ponad 347 miliardów złotych.
Warto przypomnieć, że już wkrótce użytkownicy BLIKA będą mogli odzyskać część pieniędzy wydanych na zakupy. Polski Standard Płatności, operator BLIKA, wraz z serwisem Goodie pracują nad nową platformą cashbackową. Ma to być pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, które będzie działać bezpośrednio w aplikacjach bankowych – bez konieczności instalowania dodatkowych aplikacji czy zakładania kont.


