Wydaje się, że młode pokolenie zrywa z tradycją rodziców i dziadków, którzy budowanie majątku w długim terminie wiązali i wiążą z inwestycjami w nieruchomości. Pokolenie Z woli rynek kapitałowy. Wśród Polaków w wieku 18-24 lat akcje były kluczową klasą aktywów do budowy majątku (27% wskazań), zostawiając w tyle nieruchomości (25%). Zupełnie inaczej niż w starszych grupach wiekowych, szczególnie 34-54 lat (39%), gdzie prym wiodły nieruchomości (np. mieszkania, ziemia, fundusze REIT).
Jak inwestują młodzi Polacy?
Młodzi Polacy (18-34 lat) dominują liczebnie wśród klientów Revolut inwestujących na rynku kapitałowym (59%). Budują bardziej zdywersyfikowane portfele inwestycyjne, gdzie istotny udział (największy, względem portfeli innych grup wiekowych) mają fundusze indeksowe ETF (28%).
Jeśli chodzi o regularne inwestowanie i geografię młodzi stawiają na USA, najpopularniejszymi funduszami są ETF odwzorowujące indeks S&P 500. Choć inwestorki pozostają nadal w mniejszości, ich udział zwiększa się wśród młodych, od 18% wśród klientów Revolut w wieku 35-54 lat, do 24% w przedziale 18-34 lat. To pozytywny trend.
Wielu młodych używa mechanizmu zaokrąglania końcówek z codziennych wydatków, który automatycznie przenosi “resztę” na konto inwestycyjne. 42% transakcji zasilających konta inwestycyjne klientów Revolut w wieku 18-24 lat pochodzi z tego źródła (największy odsetek ze wszystkich grup wiekowych). Klienci Revolut z Pokolenia Z przeznaczają na inwestycje średnio 185 zł miesięcznie.
Badanie Revolut wskazuje, że głównym źródłem informacji o inwestowaniu dla pokolenia Z są w Polsce social media (21%). Czy to przewaga czy ryzyko? Na pytanie czy zdarzyło Ci się stracić pieniądze w efekcie finansowej porady online twierdząco odpowiedziało 27% ogółu badanych (29% w grupie 18-24 lat). Młodzi częściej niż ogół badanych (18% vs 14%) przyznawali się do niskich kwotowo strat (do 4300 zł), ale także (6% vs. 5%) tych najwyższych (ponad 21500 zł). Porady inwestycyjne z internetu mogą być ryzykowne.
Obawa przed scamami
Na pytanie co niepokoi Cię najbardziej w poradach finansowych online, respondenci w Polsce wskazywali najczęściej (możliwość wyboru do 3 odpowiedzi) na oszustwa i scamy (48%), piramidy finansowe (29%) i mylące opinie (27%). Młodzi, oprócz oszustw (40%) i piramid (31%), boją się też manipulacji ceną typu Pump & Dump (27%). Znacznie mniejsze obawy, także wśród młodych, budzą porady nie dostosowane do potrzeb (14% i 12%) czy brak odpowiedzialności influencerów (14% i 15%). Do porad warto podchodzić z rezerwą.