Aman Ghei, partner w Finch Capital. Jest zaangażowany w inwestycje w takie fintechy jak Twisto, Symmetrical, Goodlord, AccountsIQ, Lantum, czy Lavanda. Do Finch Capital dołączył z firmy Nordeus, jednego z największych europejskich deweloperów gier mobilnych.
Rafał Tomaszewski.: Na początek zapytam o temat Twojego wystąpienia w trakcie Infoshare 2022. O czym będziesz mówił?
Aman Ghei: Tematem mojej prelekcji będzie rozwój fintechu w regionie CEE i powstawanie bardzo interesujących firm w niezagospodarowanych dotąd niszach.
R.T.: A dlaczego Twoim zdaniem warto wziąć udział w Infoshare 2022?
A.G.: Uważam, że jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie można spotkać liderów w każdej dziedzinie – zarówno founderów, inwestorów, jak i innych specjalistów.
R.T.: Porozmawiajmy o obecnej sytuacji na rynku FinTech. Czy obecnie można mówić o kryzysie jeśli chodzi o inwestycje? Wiele fintechów mierzy się ze spadającą wyceną (np. Klarna).
A.G.: Klarna stała się idealnym reprezentantem, wręcz twarzą FinTechu, zarówno w dobrych i złych czasach. Myślę, że jeśli spojrzysz poza ten obraz przez chwilę, zobaczysz pewne obszary w obrębie fintechu, w których pojawia się presja, np. neobanki, które już teraz muszą udowadniać rentowność czy aplikacje tradingowe, które odnotowały napływ nowych klientów z powodu pandemii.
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli pozyskałeś drogą rundę, masz na sobie presję tego, abyś urósł do swojej wyceny. Niektórzy ją osiągną, niektórzy nie, ale to jest dobra równowaga, potrzebna do zachowania zdrowego ekosystemu.
R.T.: Czy inwestorzy stali się po prostu bardziej ostrożni? Wspierają raczej te firmy, który już są rentowne?
A.G.: Zdano sobie sprawę, że kapitał staje się towarem, a kiedy kapitał staje się towarem obserwujemy, że ludzie wycofują się, aby skupić się na innych sektorach, w których kapitał tym towarem nie jest. Chodzi tutaj na przykład o inwestowanie w zrównoważony rozwój.
Tak, istniały obawy natury makro, ale w rzeczywistości inwestorzy byli bardzo skupieni na wzroście za wszelką cenę. To się zmieniło i słusznie. Obecnie obserwujemy wyceny w przedziale 4-10 x przychody, co jest znacznie bardziej akceptowalne. Przedsiębiorcom może się to teraz nie podobać, ale w dłuższej perspektywie będzie to korzystne dla ekosystemu, ponieważ zmniejszy się presja, aby rosnąć w wycenach.
R.T.: A jak oceniasz rynek FinTech w regionie CEE? Jak na tle innych krajów z tego regionu wypada Polska?
A.G.: Polska zdecydowanie się wyróżnia, ale ciekawe rzeczy dzieją się też na Węgrzech, w Czechach i Rumunii. 5 lat temu duży nacisk kładziono na budowanie aplikacji konsumenckich (kredyty, zarządzanie pieniędzmi itp.).
To się zmieniło, ludzie budują prawdziwe firmy programistyczne, które potrzebują czegoś więcej niż tylko pieniędzy, aby się skalować. Widzę, że pojawiają się nisze w zakresie otwartej infrastruktury bankowej, płatności, przeciwdziałania fraudom, zarządzania/tworzenia dokumentów.
R.T.: W takim razie jakie Twoim zdaniem są główne wyzwania dla polskiego rynku FinTech? Co powinniśmy zrobić żeby jeszcze szybciej się rozwijać?
A.G.: Myślę, że dużym wyzwaniem jest zatrudnienie odpowiednich osób. W tej chwili najlepszych europejskich product managerów czy handlowców nie ma w Polsce. Wyzwaniem jest więc stworzenie struktury, dzięki której można zbudować światowej klasy organizację w Polsce.
Inżynierowie nie wydają się być problemem, ale przedstawiciele wyższej kadry zarządzającej z doświadczeniem są wyzwaniem w rekrutacji dla polskich firm – nawet z perspektywy otwartości na zatrudnianie dodatkowych osób na poziomie C. Ta kultura musi się zmienić i moim zdaniem zmieni się szybko, gdy w firmach pojawi się więcej międzynarodowych pieniędzy.
R.T.: Dziękuję za rozmowę.
A.G.: Dziękuję.
Z Amanem Ghei, partnerem w Finch Capital, rozmawiał Rafał Tomaszewski, redaktor naczelny Fintek.pl.
Infoshare 2022 – największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 6-7 października w Gdańsku. Co roku uczestniczą w niej tysiące uczestników. Wśród nich startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 6 scen tematycznych, kilkuset czołowych prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów. Podczas Infoshare 2022 poznamy również finalistów Startup Contest.