Monzo, który w ciągu zaledwie kilku lat zwiększył liczbę swoich klientów niemal dziesięciokrotnie – z około 600 tys. w 2018 roku do ponad 5,8 mln w 2022 roku – nie nadążył z rozwojem systemów bezpieczeństwa, adekwatnych do tak szybkiego wzrostu. FCA podkreśliło, że firma nie wdrożyła skutecznych rozwiązań w zakresie onboardingu klientów, oceny ryzyka oraz monitorowania transakcji, co zwiększyło ryzyko prania pieniędzy (AML) i innych nadużyć finansowych.

Fintech Monzo ukarany za dziurawe zabezpieczenia

W sierpniu 2020 roku FCA zobowiązało Monzo do przeprowadzenia niezależnego przeglądu ram przeciwdziałania przestępczości finansowej. Dodatkowo bank otrzymał zakaz zakładania kont osobom uznanym za klientów wysokiego ryzyka. Jednak między sierpniem 2020 a czerwcem 2022 roku bank wielokrotnie naruszał te zasady – m.in. otwierając konta dla ponad 34 tysięcy takich klientów.

– Banki odgrywają kluczową rolę w walce z przestępczością finansową. Muszą posiadać odpowiednie mechanizmy zapobiegające praniu brudnych pieniędzy. W przypadku Monzo doszło do poważnych zaniedbań. Bank zakładał konta na podstawie niewiarygodnych informacji – przykładem może być używanie znanych londyńskich zabytków jako adresów zamieszkania. To jasno pokazuje, jak niedostateczne były jego systemy kontroli – komentuje Therese Chambers z FCA.

Monzo przyznało, że zakończyło już wdrażanie specjalnego programu naprawczego, który miał na celu kompleksowe usprawnienie mechanizmów przeciwdziałania przestępczości finansowej, zgodnie z zaleceniami niezależnych ekspertów.

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy brytyjski fintech musi zmierzyć się z poważnymi konsekwencjami za uchybienia w obszarze AML. W październiku ubiegłego roku inny neobank – Starling – został ukarany grzywną w wysokości 29 milionów funtów za „szokująco słabe” procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy.

Ostatnio pisaliśmy, że Monzo po raz pierwszy zanotował przychody przekraczające 1 miliard funtów. Fintech odnotował zysk w wysokości 60,5 mln GBP w ostatnim roku obrotowym, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do 13,9 mln GBP z poprzedniego okresu. To drugi pełny rok rentowności spółki.