Pamiętaj, płatności online to jeden z najbardziej istotnych aspektów Twojego e-biznesu. Co z tego, że masz atrakcyjny wizualnie sklep internetowy, jeśli sam proces zakupowy jest żmudny i nieintuicyjny? Porzucone koszyki zakupowe to zmora dzisiejszego e-commerce. Nie ma więc co ryzykować i postawić na sprawdzone praktyki, które prezentujemy poniżej:
Ułatwiaj dokonywanie płatności na różnych urządzeniach
Wszystko wskazuje na to, że 2022 rok będzie cechował się dominacją zjawiska omni-commerce, czyli świadomymi zakupami w wielu kanałach. W związku z tym, Twój e-sklep powinien umożliwiać szybkie i łatwe zakupy zarówno na komputerze, jak i smartfonie czy tablecie.
Jak wynika z badania Tpay “Jak Polacy lubią płacić online, czyli konsument 2.0.”, ponad połowa 18–24-latków podczas e-zakupów korzysta z laptopa lub komputera. Starsi klienci również preferują urządzenia tego typu. U osób w wieku 45–54-lat to wybór ponad 70% ankietowanych, a u 55–64- latków 78%. Wśród grupy wiekowej 65+ laptop lub komputer wybiera aż 85% badanych.
Trochę inaczej proporcje odpowiedzi wyglądają w gronie 25–34-latków, tutaj zdania są podzielone po równo. Z kolei w grupie 35–44-latków 49% preferuje laptop lub komputer, a 40% woli robić zakupy na smartfonach.
Orientując się w ofercie operatorów płatności, sprawdź jak wygląda kwestia dostępności panelu transakcyjnego na wszystkich urządzeniach. Bez względu na to, czy Twój klient preferuje telefon, tablet czy komputer, powinien łatwo i szybko móc sfinalizować swoje zakupy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Postaw się w roli klienta i odpowiedz sobie na pytanie: Co jest dla Ciebie najważniejsze podczas finalizacji zakupu? Założę się, że poza wygodą, czy szybkością obsługi, ważną rolę odgrywać będzie także bezpieczeństwo transakcji.
Internauci często zwracają uwagę na to, czy sklep jasno informuje o tym, w jaki sposób realizowane są u niego płatności online. Im jaśniej komunikujemy kwestie związane z płatnościami, im bardziej podkreślamy wątek bezpieczeństwa, tym większa szansa, że konsument skorzysta z naszej oferty.
Jak przekonać e-klienta do tego, że wdrożone przez Ciebie płatności są w 100% bezpieczne? Rozpoznawalna marka operatora płatności to nie wszystko. Realną gwarancją są certyfikaty. Jednym z ważniejszych certyfikatów potwierdzających wiarygodność integratora jest PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
– Standard PCI DSS ma za zadanie określanie wytycznych polityki bezpieczeństwa pozwalającej skutecznie przeciwdziałać oszustwom i nadużyciom związanym z kartami płatniczymi. Dzięki temu wszelkie poufne dane i informacje krążące w globalnym systemie nie przedostaną się w niepowołane ręce, ani nie zostaną też w jakikolwiek sposób wykorzystane do celów przestępczych – wyjaśnia Jarosław Growin, CTO and co-founder Tpay.
Zapewnij klientowi dostęp do wielu metod płatności
Jeśli robisz zakupy w sieci, to doskonale wiesz także, że pod koniec procesu zakupowego zawsze pojawia się bramka płatnicza. Umożliwia ona klientowi wybór metody płatności i finalizację zamówienia. Najczęściej znajdują się tam takie metody jak: BLIK, przelew online (tzw. Pay-By-Link ), płatność kartą, portfele elektroniczne (takie jak np. Google Pay, Apple Pay, Masterpass, czy Kliknij i zapłać z Visa) oraz PayPal.
Pokaż na stronie głównej, jakie rodzaje płatności są dostępne w Twoim e-sklepie. Jedynie 36% badanych sklepów prezentuje taką informację chociażby w formie badge na dole strony głównej. Aż 84% przebadanych sklepów umieszcza odpowiednie logo przy każdej formie płatności, ale już jedynie 33% dodaje opis wyjaśniający, na czym polega dana płatność. Postaraj się więc pokazać obydwie informacje na stronie swojego e-sklepu.
Czy wiesz, że ponad 75% największych e-sklepów oferuje także płatności odroczone? Zaproponuj tę metodę swoim klientom i zadbaj o informacji dot. BNPL już na początku ścieżki zakupowej. Banery możesz umieścić na karcie produktu i na podstronie opisującej.
Szeroki wachlarz metod płatności to niezwykle istotny aspekt każdego e-commerce. Wyszczególnienie rozwiązań preferowanych przez Twoją grupę docelową skróci ich ścieżkę zakupową i ułatwi finalizację zamówień.
Korzystaj z ogólnodostępnych raportów i badaj potrzeby klientów
Wszyscy chcą kupować tam, gdzie jest wygodnie, szybko i bezpiecznie. Nie ma w tym nic zaskakującego. Skąd jednak masz wiedzieć, jakie metody są najbardziej preferowane przez Twoich klientów? Czy jak zmieniły się zwyczaje zakupowe w przeciągu ostatnich 2 lat? W znalezieniu odpowiedzi na to pytanie może pomóc zapoznanie się z najnowszymi badaniami, np. wspomniany raport “Jak Polacy lubią płacić online, czyli konsument 2.0.”.
Raport ten ukazuje między innymi, że polscy konsumenci chcą płacić zazwyczaj od razu. Aż 75% preferuję płatności natychmiastowe, a jedynie 18% woli płatność przy odbiorze. Co więcej, badanie Tpay uwidacznia dominację kilku metod płatności w wybranych rodzajach produktów i usług.
Mianowicie przelew online tzw. Pay-By-Link jest szczególnie preferowany w kategoriach zakupowych takich jak bilety na wydarzenia, meble i wyposażenia wnętrz, gry, filmy czy książki. Z kolei przy pomocy karty płatniczej e-klienci lubią płacić za RTV, AGD i elektronikę oraz artykuły spożywcze. Natomiast BLIK szczególną popularnością cieszy się przy płatnościach za bilety komunikacji miejskiej, zakłady bukmacherskie, subskrypcje, wypożyczone hulajnogi, skutery czy rowery.
Znając wyniki badania, możesz wyszczególnić w swoim e-sklepie (np. graficznie w postaci banneru) najbardziej preferowaną przez Twoich klientów metodę płatności. Podsumowując, warto korzystać z gotowych opracowań i raportów – często to solidna dawka wiedzy dostępna za free!
Podążaj z duchem czasu
Zwróć uwagę na kolejność dostępnych metod płatności. Warto zadbać o to, by BLIK był metodą wyszczególnioną w panelu transakcyjnym. Od czwartego kwartału 2018 r. BLIK wyprzedza karty pod względem liczby transakcji realizowanych w e-commerce. Z BLIKA aktywnie korzysta już ponad 11 mln klientów, a większość realizowanych przez nich transakcji (57%) przypada właśnie na zakupy online.
Implementacja BLIKA w wersji level 0 (on-site) , czyli takiej, który daje możliwość wpisania 6-cyfrowego kodu na poziomie sklepu (skracając tym samym zakupy o jeden krok), może znacznie zwiększyć konwersję.
Jak wynika z raportu „Koszyk Roku 2022” klienci chcą też wiedzieć od razu, ile kosztuje dostawa. Najczęściej mowa tutaj już o etapie kompletowania zamówienia. Jednakże taką informację w pierwszym widoku koszyka podaje jedynie 63% badanych sklepów. Warto więc rozważyć takie rozwiązanie by odpowiedzieć na współczesne potrzeby klienta.
Kieruj się podejściem potencjalnego partnera
Ostatnim, równie ważnym aspektem, jest jakość współpracy na linii sklep-operator płatności. Koniecznie zwróć uwagę, na to jak działa ich support. Czy możesz liczyć na szybką pomoc? Jakie opinie ma operator? Co mówią o nim dotychczasowi klienci? Czy jego oferta jest elastyczna?
Jak wynika z raportu e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”, w Internecie kupuje już 87% badanych konsumentów. To o +3 p.p. więcej niż rok temu. Polacy zwiększyli też swoje e-koszyki zakupowe i częstość zakupów online. Jeśli więc zamierzasz przyciągać do swojego e-commerce klientów to warto postawić na dopasowanego operatora płatności.
Koniecznie porównaj dostępne oferty. Warto przed dokonaniem ostatecznego wyboru zestawić je ze sobą pod kątem łatwości integracji, dostępnych metod płatności oraz bezpieczeństwa. Wiesz już przecież, na co zwracać uwagę, gdy chodzi o potrzeby Twoich klientów.
E-commerce musi się wyróżniać
To nierozerwalnie wiąże się z ciągłym dostosowywaniem płatności do potrzeb grupy docelowej, określaniem jak duże doświadczenie ma operator i czy charakteryzuje go partnerskie podejście. Warto więc brać pod uwagę powyższe 6 punktów, które wyszczególniliśmy w ramach naszego cyklu o zakładaniu własnej działalności w sieci.