Do 30 stycznia założono już 700 tys. skrzynek obsługujących e-Doręczenia. Oznacza to, że 700 tysięcy podmiotów i osób prywatnych w Polsce nadaje i odbiera listy polecone online. Od 1 do 30 stycznia nadano ponad 5 milionów przesyłek w systemie e-Doręczeń.

Problemy e-Doręczeń to już przeszłość?

Większość z nich w ramach Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH). Polega ona na cyfrowym nadaniu przez urząd listu poleconego, następnie wydrukowaniu go przez Pocztę Polską i dostarczeniu w tradycyjnej formie do obywatela, który nie korzysta jeszcze z systemu e-Doręczeń. Poczta Polska spodziewa się systematycznego wzrostu popularności usługi.

W pierwszym miesiącu działania systemu napotkano trudności techniczne – co zauważa nawet sama Poczta Polska w komunikacie. Problemy miały wynikać głównie z integracji systemów zewnętrznych, a większość z nich podobno została rozwiązana. Co ciekawe Poczta Polska podaje, że w tym okresie wpłynęło też 1297 reklamacji, z czego uzasadnione okazało się jedynie 40.

e-Doręczenia stały się od 1 stycznia obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni). Oznacza to, że te instytucje i osoby muszą już korzystać z e-Doręczeń, aby wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty. Dla obywateli korzystanie z systemu jest dobrowolne.

e-Doręczenia mają stawać się coraz bardziej powszechne

Podstawą prawną działania systemu e-Doręczeń jest ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Ustawa ta reguluje funkcjonowanie publicznego systemu e-Doręczeń, który ma na celu usprawnienie komunikacji między obywatelami, przedsiębiorcami i administracją publiczną. System skonstruowany jest na podstawie szczegółowych wytycznych Ministerstwa Cyfryzacji.

System e-Doręczeń działa na zasadzie równoważności z doręczeniami tradycyjnymi, co oznacza, że doręczenie dokumentu elektronicznego wywołuje te same skutki prawne, co dokonane w formie papierowej.

Poczta Polska zachęca obywateli do zakładania Adresów do Doręczeń Elektronicznych (ADE). Za pomocą skrzynki ADE można też aktywować usługę e-Polecony i wysyłać oraz odbierać e-Polecone. W odróżnieniu od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-Doręczeń, e-Polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi (np. między dwoma osobami fizycznymi).