W toku prac nad nowym projektem powstaną: zupełnie nowy portal pasażera, aplikacja mobilna, system centralny i planer podróży. Konieczne będzie również wyprodukowanie 13 tys. nowych urządzeń rejestrujących płatności za przejazdy.

Warszawa będzie miała nowy system biletowy za dwa lata

O planach wdrożenia nowego systemu biletowego w Warszawie pisaliśmy już jakiś czas temu. Pasażerowie, poprzez indywidualne konto, będą mogli zakupić bilet długo- i krótkookresowy, a także załatwić inne sprawy związane z komunikacją miejską, takie jak złożenie wniosków, reklamacje, itp. W 2027 roku rozpocznie się także wyposażanie pojazdów oraz stacji metra w nowe urządzenia, za pośrednictwem których będzie można kupić bilet elektroniczny.

Wystarczy, że pasażer wybierze rodzaj biletu i przyłoży kartę płatniczą, telefon czy zegarek z uruchomioną funkcją NFC, a jego bilet elektroniczny zostanie przypisany do wybranego narzędzia płatniczego. Warto podkreślić, że nadal będzie można używać także tradycyjnej Karty Miejskiej i biletu papierowego (z kodem QR, a nie jak obecnie z paskiem magnetycznym).

Wprowadzona zostanie jeszcze jedna nowość – zarówno aplikacja, jak i portal pasażera zostaną wyposażone w planer podróży, dzięki któremu podróżni zaplanują transport WTP, a system wybierze najkorzystniejszą dla nich trasę – czytamy w komunikacie prasowym.

W 2029 roku zakończy się montaż wszystkich urządzeń systemu w 2,5 tys. pojazdów WTP i na wszystkich stacjach metra. Do tego czasu będą działać równolegle dwa systemy – stary i nowy.

Biletomaty i aplikacje do zakupu biletów

Warto też przypomnieć, że warszawscy użytkownicy aplikacji Żappka już wkrótce będą mogli kupować bilety ZTM bezpośrednio w aplikacji, bez konieczności korzystania z oddzielnych serwisów czy automatów biletowych. Nowa funkcja pozwoli na nabycie biletów jednorazowych, krótkoterminowych oraz dobowych, obowiązujących w warszawskiej komunikacji miejskiej.

Ostatnio pisaliśmy też, że Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia uruchomiła w autobusach i w tramwajach biletomaty, w których za bilet można zapłacić kartą płatniczą. Urządzenia działają już we wszystkich niemal 1900 pojazdach. Można w nich kupić najpopularniejsze rodzaje biletów – 20, 40 i 90-minutowe oraz bilet Dzienny, jak również można skorzystać z opcji Start/Stop.

Z kolei w pojazdach komunikacji miejskiej w Krakowie sukcesywnie wymieniane są najbardziej wyeksploatowane biletomaty na nowoczesne urządzenia. Nowe maszyny mają być nie tylko bardziej odporne na usterki, ale także przyjazne dla środowiska – nie drukują już papierowych biletów.