Co istotne, jak zaznaczył rzecznik firmy, suma nie uwzględnia wpływów z licencjonowania technologii na rzecz Microsoftu ani jednorazowych transakcji o dużej wartości. Dla porównania w ubiegłym roku OpenAI wykazywało około 5,5 miliarda dolarów ARR, co oznacza niemal podwojenie przychodów w ciągu zaledwie dwunastu miesięcy.
OpenAI podwaja przychody i ma ambitne cele
Tak szybka ekspansja nie jest jednak tania – według źródeł firma poniosła straty rzędu 5 miliardów dolarów w tym samym okresie. Mimo to, OpenAI ma ambitne plany na przyszłość – według osoby zaznajomionej z planami spółki, celem jest osiągnięcie 125 miliardów dolarów rocznego przychodu do 2029 roku.
Silny wzrost finansowy znajduje odzwierciedlenie w wycenie firmy. W marcu tego roku OpenAI zakończyło rundę finansowania o wartości 40 miliardów dolarów – to jedna z największych prywatnych transakcji w historii sektora technologicznego. Na podstawie obecnych przychodów, wycena spółki odpowiada około 30-krotności jej ARR. Wśród wspierających firmę inwestorów znajdują się m.in. Microsoft, SoftBank, Coatue, Thrive i Altimeter.
Debiut OpenAI na szeroką skalę nastąpił pod koniec 2022 roku wraz z premierą wersji konsumenckiej ChatGPT. Rok później firma zaczęła wprowadzać rozwiązania skierowane do klientów biznesowych. Do końca marca 2025 roku ChatGPT notował już 500 milionów aktywnych użytkowników tygodniowo. Na początku czerwca firma poinformowała także o osiągnięciu trzech milionów płacących klientów biznesowych – w porównaniu do dwóch milionów raportowanych w lutym.
Konkurencja jednak nie śpi. Podczas konferencji Google I/O 2025 firma zaprezentowała nową usługę subskrypcyjną. Plan o nazwie Google AI Ultra oferuje „najwyższy poziom dostępu” do zaawansowanych technologii AI rozwijanych przez Google i został wyceniony na 249,99 USD miesięcznie. To propozycja skierowana do najbardziej wymagających użytkowników.
Co planuje OpenAI?
OpenAI może wkrótce umożliwić użytkownikom logowanie się do aplikacji innych firm za pomocą konta w ChatGPT. Firma rozpoczęła już testy oraz badanie zainteresowania ze strony deweloperów. Może to oznaczać zbliżającą się premierę funkcji. Ma ona działać podobnie jak logowania przez konta Google, Apple czy Microsoft.
Jakiś czas temu pisaliśmy również, że OpenAI ogłosiło aktualizację swojej funkcji wyszukiwania w ChatGPT, wprowadzając nowe możliwości zakupowe, które mają na celu poprawę komfortu użytkowników podczas przeglądania i kupowania produktów online. Nowe funkcje zostały udostępnione 29 kwietnia i są dostępne zarówno dla użytkowników wersji Pro, Plus, jak i Free – również dla osób niezalogowanych, na całym świecie.