Już teraz klienci za pośrednictwem IKO i iPKO umówią e-wizytę lekarską, kupią ochronę wyświetlacza swojego smartfona, kody do e-booków i audiobooków, bilety do kina czy dostęp do serwisu VOD. Z danych PKO BP wynika, że już teraz użytkownicy kupują miesięcznie średnio 3,5 mln wszystkich tego rodzaju usług.

Platforma usług dodatkowych od PKO BP

Platforma usług dodatkowych PKO BP została uruchomiona w marcu ubiegłego roku. To rozwiązanie w chmurze, w formie API udostępnione przez bank poprzez spółkę zależną PKO Finat. Dzięki niemu zewnętrzni dostawcy w szybki sposób łączą się z systemami banku.

– Zastosowaliśmy rozwiązanie technologiczne, które ułatwia i przyspiesza procesy integracji oraz wdrażanie nowych produktów przez dostawców. Pozwala w powtarzalny sposób dodawać kolejne usługi. Zapewnia różne modele płatności, w tym opłatę jednorazową i subskrypcyjną oraz sposoby sprzedaży – pojedynczo lub w pakiecie. Platforma umożliwia lepszą skalowalność, a podłączenie nowej usługi wiąże się tylko z wykonaniem konfiguracji i realizacją niezbędnych formalności – mówi Michał Macierzyński, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski prowadzi obecnie rozmowy z kolejnymi dostawcami. W planach jest łączenie usług w pakiety, które będą atrakcyjniejsze cenowo niż te sprzedawane pojedynczo. Kolejnym etapem rozwoju marketplace’u będzie dostarczanie usług z obszaru mediów cyfrowych czy gamingu, które uzupełnią produkty bankowe.

Klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych

Z danych PKO Banku Polskiego wynika, że klienci coraz chętniej korzystają z usług dodatkowych. Obecnie we wszystkich kanałach bankowości elektronicznej kupują średnio 3,5 mln tego rodzaju usług miesięcznie. Największą popularnością cieszą się doładowania telefonów, których bank sprzedaje 1,6 mln w miesiącu. Klienci równie chętnie kupują przez kanały banku bilety parkingowe – ich sprzedaż w ciągu roku wzrosła o 25 proc. Dynamicznie rośnie także sprzedaż biletów autostradowych. W 2023 r. bank sprzedał ich 1,5 mln. Dużym zainteresowaniem cieszą się także karty podarunkowe (największą sprzedaż notują Google Play, PaySafeCard, PlayStation, Spotify i Xbox) oraz raporty i alerty BIK.

W ramach oferty wdrożonej przez platformę usług dodatkowych w iPKO i IKO dostępne są trzy nowe usługi: kody do Legimi – dostęp do ponad 180 tys. e-booków i audiobooków, kody do Multikina, które można wymienić na bilety do kina oraz Canal+ online – możliwość zakupu dostępu do platformy Canal+ (VOD, telewizja linearna) w modelu subskrypcji miesięcznej lub jednorazowo na 6 miesięcy.