Jako punkty, gdzie nie można zapłacić bezgotówkowo respondenci wskazują także na usługi krawieckie (30%), usługi szewskie (28%), kościół (28%) oraz warsztaty samochodowe (26%).

Gdzie chcemy płacić bezgotówkowo?

Wiele osób ma również poczucie, że często nie mają możliwości dokonania płatności na stoiskach podczas imprez plenerowych (39%) oraz podczas akcji organizowanych przez organizacje charytatywne (31%).

W Programie Fundacji Polska Bezgotówkowa zainstalowano już ponad 600 tys. terminali, dzięki którym rozszerzono możliwości dokonywania płatności w wielu punktach usługowych i handlowych. Odpowiedzią na powyższe wyzwania są też nowe formy akceptacji płatności – takie, jak terminal w telefonie, który może być wygodny dla mniejszych przedsiębiorców, czy obsługi klienta poza lokalem firmy – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Brak możliwości płacenia bezgotówkowo rzadziej doskwiera Polakom w takich punktach jak autobus lub tramwaj (25%), przychodnia (23%), fryzjer (23%), dentysta (22%), czy chociażby urząd (20%) oraz pociąg (20%). W tegorocznym badaniu dobre wyniki odnotowały także siłownie i kluby fitness, gdzie jedynie 10% badanych zadeklarowało, że brakuje im możliwości wyboru sposobu płatności. Natomiast (26%) osób przyznało, że zazwyczaj w tych miejscach ma możliwość płacenia kartą lub innym cyfrowym rozwiązaniem.

Badanie zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez agencję Maison&Partners na panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1059 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-26 września 2023 roku.