Od 1 czerwca 2024 roku wszystkie instytucje finansowe (banki, firmy pożyczkowe) muszą zweryfikować status numeru PESEL, zanim udzielą kredytu lub pożyczki. Zastrzeżony PESEL daje więc pewność, że takie instytucje dokładnie sprawdzą, czy wniosek jest składany przez właściwą osobę.
Już 6,5 miliona osób zastrzegło swój numer PESEL
Zastrzeżenie numeru PESEL nie wpływa na możliwość załatwiania spraw urzędowych – takich jak zawarcie małżeństwa, meldunek, wyrobienie dowodu osobistego czy paszportu. Nie uniemożliwia także udziału w wyborach, korzystania z profilu zaufanego, dostępu do opieki zdrowotnej, podróżowania, wykonywania obowiązków zawodowych (np. podpisywania dokumentów służbowych) czy korzystania z usług pocztowych.
Jeśli planujemy założyć nowe konto bankowe (oszczędnościowe lub rozliczeniowe), wziąć kredyt lub pożyczkę, dokonać zakupu na raty, skorzystać z płatności odroczonych, podpisać akt notarialny dotyczący nieruchomości lub uzyskać nową kartę SIM – konieczne będzie wcześniejsze cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
W przypadku, gdy z wyprzedzeniem wiemy, że będziemy potrzebować jednej z powyższych usług, warto tymczasowo cofnąć zastrzeżenie, a następnie ponownie je aktywować. Odbywa się to elektronicznie – z możliwością ustawienia konkretnej daty i godziny automatycznego ponownego zastrzeżenia.
Zastrzeżenie numeru PESEL trzeba również cofnąć, gdy planujemy wypłatę gotówki w oddziale banku w kwocie przekraczającej trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. Należy to zrobić przed złożeniem dyspozycji wypłaty – w przeciwnym razie bank wstrzyma realizację transakcji na 12 godzin, nawet jeśli PESEL został już w tym czasie odblokowany.
Proces cofnięcia zastrzeżenia odbywa się w czasie rzeczywistym – dostępny jest przez całą dobę, również w nocy oraz w dni wolne od pracy. Po cofnięciu zastrzeżenia, aby móc ponownie zablokować numer PESEL, należy odczekać co najmniej 30 minut.