Kolejnymi miejscami, w których badani rozliczają się bez udziału gotówki są: drogerie i sklepy kosmetyczne (47 proc.), osiedlowe małe sklepy i piekarnie (45 proc.) oraz restauracje (42 proc.). Natomiast Polacy najrzadziej płacą bezgotówkowo u korepetytorów lub za dodatkowe zajęcia (4 proc.), jak również w zakładach szewskich i krawieckich (6 proc.).

Polacy korzystają z usług dodatkowych dostępnych na terminalach płatniczych

Z raportu PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024” wynika, że płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi czy bonami towarowymi to usługa dodatkowa, z jakiej korzystamy najczęściej. Takiej odpowiedzi udzieliło 25 proc. Polaków. Niewiele mniej zrealizowało zwrot kwoty za zakupy na rachunek karty (np. w przypadku reklamacji towaru) – 24 proc.

– Jeśli chodzi o cashback, czyli wypłatę gotówki z kasy sklepu tak jak z bankomatu, to skorzystało z niej 22 proc. respondentów i znajduje się ona na trzecim miejscu w naszym badaniu. Co więcej, usługa ta cieszy się największą popularnością wśród najmłodszych respondentów między 18 a 29 rokiem życia, więc możemy przewidywać, że coraz więcej osób będzie z niej korzystać w przyszłości – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska S.A.

Inne usługi dodatkowe, z jakich korzystają Polacy to m.in. możliwość zostawienia napiwku np. w restauracji (15 proc.), wykupienie okresowego biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio na karcie płatniczej (10 proc.) czy też wpłata gotówki na kartę w kasie sklepu, tak jak w przypadku wpłatomatu (7 proc.).